Forbruker- og karrierejournalistikk er en klikk- og abonnentvinner hos Aftenposten Riks, og det er spesielt én journalist som skiller seg ut.
For Elise Rønnevig Andersen (25) er den journalisten som selger desidert flest abonnement i hele Aftenposten. Hittil i år har hennes artikler solgt 3600 ganger.
På spørsmål fra Medier24 om hva som er hemmeligheten, svarer sørlendingen - som fikk fast jobb i avisen i 2018 og er Aftenpostens yngste fast ansatte - kjapt:
– Jeg tester alltid ideene på meg selv. Ville jeg selv kjøpt saken? Gir den nok nytteverdi til at jeg hadde tegnet et abonnement? Oppgaven min er primært å dra inn yngre abonnenter, og jeg er selv i målgruppen jeg skriver for, sier Andersen.
– Sier nei til 90 prosent av tipsene
Hun forklarer at hun også bruker mye tid på titlene.
– Det hjelper ikke at saken er bra hvis ikke inngangen er god. Man kan si hva man vil om tabloide titler, men hvis du har skrevet verdens beste sak, så hjelper det ikke hvis ingen klikker seg inn og leser den, sier Andersen.
– Er det mange dårlige titler der ute, synes du?
– Ja, det er det. Spesielt bak betalingsmur, sier Andersen og ler.
– Hva er en god tittel i dine øyne?
– Den må være konkret, slik at man kan tenke seg til hva man får svar på i saken. Altfor generelle titler som «gode tips til jobbintervjuet», funker ikke. Man må snevre inn.
– Jeg liker også å bruke caser, gjerne unge folk, slik at gjenkjennelsesfaktoren blir høy, forteller Andersen.
Hun peker også på en annen faktor som er viktig for henne:
– Jeg får inn veldig mange tips, men sier nei til 90 prosent av dem. Jeg tror mange journalister har godt av å si mer nei. Ta et steg tilbake og spør deg selv hvorfor vi skal lage denne saken, og hvem vil lese den?
Andersen kom til Aftenposten fra NRK Sørlandet og hadde følgelig ikke noe forhold til å skrive artikler forbeholdt abonnenter.
– Men jeg fikk et kick da jeg begynte å skrive karrierestoffet og salgene tok seg opp. Det ble en bekreftelse på at jeg gjorde noe riktig, og det trigget meg å følge med på tallene og jobbe systematisk, forteller hun.
Hun legger også til med et smil:
– Tanken på å få fast jobb var også en stor gulrot for meg.
– Hvilken artikkel og tittel er du mest fornøyd med?
– Det er vanskelig å svare konkret på, men den mest utfordrende saken jeg har jobbet med, og brukt mest tid på, er en sak fra mars i år, med tittelen «Mariell Karlsen var midt i læretiden. Så ble hun dømt for uaktsomt drap på jobb.». Den brukte samarbeidsavisen Svenska Dagbladet som hovedoppslag i papiravisen sin, sier Andersen.
– Kvalitet som leserne liker
Redaktøren for Aftenposten Riks, Bertil Valderhaug, er full av lovord om sin «virale salgsmaskin».
– Elise er ganske unik, for å si det rett ut. Hun treffer planken stort sett hver gang, og har en helt spesiell evne til å finne de gode sakene og vinklingene som gjør at folk har lyst til å betale for det, sier han til Medier24.
Valderhaug understreker at Andersens tabloide egenskaper ikke går på bekostning av det journalistiske innholdet.
– Nei, tvert i mot. Dette er ikke «click bait», men kvalitet som leserne liker. Sakene hennes har også lang lesetid, sier han.
– Elise overvinkler aldri, men skriver på en spisset og god måte. Tabloide grep er bare bra, så lenge du leverer kvalitet i artikkelen, sier Valderhaug.
Han husker for øvrig godt da Andersen først kom inn i Aftenposten-redaksjonen.
– Jeg husker jeg gikk bort til henne med et forslag til en sak hun kunne lage. Men hun sa bare «nei, den saken har jeg ikke noe tro på». He he, det gjorde inntrykk, forteller Valderhaug.
– Hun er flink til å skjønne hva som er sak, og evner å si nei. Det er kanskje den viktigste suksessfaktoren hennes, sier han.