Stabssjef i Aftenposten, Morten Andersen. Til høyre er Aftenposten-logoen utenfor Schibsted-bygget i Akersgata 55.Jan Magnus Weiberg-Aurdal og Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Endrer beskrivelsen av Aftenposten Event: – Kunne misforstås
– Her er det åpenbart andre utgangspunkt enn det journalistiske. En skaper begivenhetene selv, mener etikknestor Gunnar Bodahl-Johansen.
«Med Aftenpostens redaksjonelle kraft og gode produksjoner på våre eventer, skaper vi oppmerksomhet rundt temaene vi ønsker å løfte i samarbeid med våre sponsorer.»
Slik lød Aftenpostens beskrivelse av avisens Event-satsing på deres nettsider før de endret forrige uke.
– Skaper begivenhetene selv
Vær varsom-plakaten:
2.6. Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.
2.7 Journalistisk omtale av produkter, tjenester, merkenavn og kommersielle interesser, også mediets egne, skal være journalistisk motivert og ikke fremstå som reklame. Oppretthold et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid. Gi aldri tilsagn om journalistiske motytelser for reklame. Unngå ukritisk videreformidling av PR-stoff.
2.8. Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på journalistisk virksomhet, innhold eller presentasjon. Hvis redaksjonelt stoff er sponset, eller et program har produktplasseringer, skal dette være åpenbart for publikum. Sponsing skal alltid være tydelig merket. Sponsing eller produktplassering i nyhets- og aktualitetsjournalistikk eller journalistikk rettet mot barn, er uforenlig med god presseskikk. Direkte utgifter til journalistisk virksomhet skal som hovedregel betales av redaksjonen selv. Ved unntak skal publikum gjøres tydelig oppmerksom på hva som er finansiert av utenforstående interesser.
Det fikk etikkekspert Gunnar Bodahl-Johansen til å reagere. Han mente det var i strid med pressens etiske regelverk som er nedfelt i Vær varsom-plakaten, især kapittel to, som beskriver skillet med kommersielt og redaksjonelt innhold.
– Selvsagt skal journalistikken skape oppmerksomhet, men her er det åpenbart andre utgangspunkt enn det journalistiske. En skaper begivenhetene selv, sier Bodahl-Johansen til Medier24.
Avsnittet Bodahl-Johansen kritiserer er nå tatt ut. I tillegg har de lagt til at «dette [Event, journ.anm.] skal skje i tråd med Vær varsom-plakaten».
– Den aktuelle formuleringen kunne misforstås, og ble derfor tatt ut. Det er ikke snakk om et samarbeid mellom redaksjon og annonsør, sier stabssjef Morten Andersen i Aftenposten til Medier24.
Endringene skjedde før Medier24 tok kontakt først mandag ettermiddag.
– Teksten som lå ute var av eldre dato og beskrev ikke godt nok hva Aftenposten Event i dag driver med. Da vi fikk spørsmål om teksten i forrige uke, så vi at den trengte en oppdatering, sier Kathrine Jansen, leder for Aftenposten Live, til Medier24.
Debatten om innholdsmarkedsføring skjøt for alvor fart i 2014, og pågikk i en årrekke før den etter hvert avtok. Da Aftenposten arrangerte «Omkampen» mellom Norge og Brasil i 2018 fikk debatten nytt liv – men Bodahl-Johansen synes det er rart at debatten om innholdsmarkedsføring så godt som har stilnet.
Han legger til:
– Jeg synes dette på mange måter er et nytt skritt mot å endre veldig mye av premissene for journalistikken. Det skal styres av events, og det er en merkelig tilnærming til journalistikken, sier han.
– Dette er kanskje noe som ligger midt imellom (redaksjonelt og kommersielt, journ.anm.). Det er en utvikling som har vært på gang lenge, men avisene blir i større grad innholdsleverandører. Det tror jeg svekker journalistikken kraftig, sier Bodahl-Johansen.
Opptatt av skillet
For etiske spørsmål viser Aftenposten Live-sjef Jansen til Andersen. Han svarer på vegne av sjefredaktør og administrerende direktør Espen Egil Hansen, som har vært i Australia noen uker.
– Poenget med setningen er at annonser bidrar til å finansiere journalistikk, også på scenen. Uten inntekter fra annonsører blir det mindre journalistikk. Det er et grunnleggende prinsipp at kommersielle krefter ikke skal ha innvirkning på journalistisk virksomhet, og slik er det også på scenen, sier Andersen til Medier24.
Han legger til:
– Eventene må vurderes ut fra hvordan de faktisk gjennomføres – dette er en litt teoretisk kritikk om en formulering som er tatt bort – det er ingen annonsører som legger føringer.
– Når innholdsmarkedsføring er avhengig av tillit, merking, og hvordan det blir oppfattet av publikum, gjør det denne teoretiske kritikken relevant?
– Det jeg kan si er at vi er opptatt av tydelighet mellom hva som er kommersielt og redaksjonelt innhold.
– Du skrev i et meningsinnlegg forrige uke at debatten nå er fire år gammel. Bør debatten fortsatt leve?
– Jeg tror pressen har godt av en pågående debatt om annonser og nye formater, og at en skal være opptatt av tydeliggjøring av skillet mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Det er sunt å ha en løpende debatt for at desse viktige prinsippene varetas.