Kjære redaktør. Er det slik at alt jeg eller noen ved mitt kontor sier til en journalist i Aftenposten kan ende opp i reklame skrevet av dere?
Som forbrukerombud blir jeg og mine ansatte ofte intervjuet av media. Vi blir intervjuet om næringsdrivende som bryter markedsføringsloven, vi forklarer hva som er lovlig og ulovlig, og vi kan gi forbrukerne råd om hva de bør være oppmerksomme på.
Vårt samfunnsoppdrag krever at vi behandler næringsdrivende på samme måte, og vi er avhengig av å ha høy troverdighet hos både næringsliv, forbrukere og andre samfunnsaktører. Derfor stiller vi selvfølgelig ikke opp i reklame.
Likevel viste det seg nylig at en av våre uttalelser endte opp i en reklame skrevet av Aftenposten Brand Studio på oppdrag for Berg Hansen.
Sitatet var hentet fra en artikkel i Aftenposten om at Norwegian tjener gode penger på at folk må betale ekstra for mat, bagasje og andre tilleggsytelser.
Vår fagdirektør oppfordret folk til å avbryte prosessen med å kjøpe en billett dersom de opplevde at prisen steg for mye underveis i bestillingen.
Dette sitatet brukte Aftenposten Brand Studio og Berg Hansen i denne reklamen for å støtte opp under sin argumentasjon for hvorfor folk bør kjøpe billettene sine fra Berg Hansen.
Aftenposten Brand Studio er en del av Aftenpostens annonseavdeling. De benytter i dette tilfellet sitater gitt til eget mediehus i sitt eget reklamearbeid.
Mitt spørsmål til redaktøren i Aftenposten er derfor:
Hvilke retningslinjer har Aftenposten for dette?
Er det slik at Forbrukerombudet og andre offentlige myndigheter fra nå av må regne med at våre uttalelser gitt til journalister i Aftenposten kan ende opp i reklamer skrevet av dere?
I så fall må vi vurdere nærmere hvilke konsekvenser dette vil få.
Forbrukerombudet har god tiltro i befolkningen. Den låner vi ikke bort til andre som vil tjene penger på den.