I dag kom lesertallene for norske aviser og magasiner - og de viser at Aftenposten A-magasinet vokser og befester posisjonen som Norges største avismagasin. En posisjon VG Helg hadde for bare to år siden.
Mens VG Helg fortsetter fallet, har Dagbladet Magasinet en liten opptur:
For Aftenpostens A-magasinet sin del ser det veldig lyst ut:
– Leserutviklingen vår har vært veldig god og helt etter det vi har jobbet systematisk med siden 2013. Vi ser at strategien vi la for fire år siden, med å gjøre A-magasinet nasjonalt, var helt riktig. Vi har nå nesten 800.000 lesere hver fredag og leses særlig godt i storbyene, så vi feirer rett og slett med leserne våre i dag, sier featureredaktør Lillian Vambheim.
De har opplevd en langsiktig vekst siden 2013. Vambheim sier hun fikk et tydelig oppdrag fra sjefredaktøren om å snu den negative utviklingen hva gjaldt leserutviklingen.
– Det gjorde vi med å reposisjonere A-magasinet som en av de sterke merkevarene for Aftenposten. Vi gikk bredt ut og gjorde det til et nasjonalt magasin i et allerede sterkt magasinmarked. Nå ser vi at det var en riktig strategi.
Hun ønsker å takke spesielt leserne for at de i dag kan juble, men også medarbeiderne. Og den positive effekten blir å se fremover, sier hun:
– Den posisjonen vi har fått i annonsemarkedet som en følge av dette, den trengte vi. Samtidig lykkes vi med den digitale transformasjonen, så vi klarer å evne å ha to tanker i hodet samtidig.
Ikke like lyst hos VG Helg
Jane Throndsen er redaktør for VGs magasin og plussredaksjon, og peker på den digitale veksten når hun skal svare på papirfallet:
– Leserutviklingen på VGs featurestoff har aldri vært høyere og vi setter stadig nye rekoroder på VG Pluss. Alle sakene fra VGs prisbelønte magasin publiseres digitalt. Samlet sett, på papir og digitalt, så har aldri flere lest VGs featurestoff.
– Hva med leserutviklingen isolert for papir?
– Det er naturlig at utviklingen følger opplagsnedgangen generelt, men VG Helg er fortsatt et flaggskip for VG på lørdager. Samtidig er vi nå i en digital transformasjon hvor vi kommer til å sette inn mye ressurser for å bli norgesmester i digital storytelling.
– Foreligger det noen planer om endring for magasinets del?
– Nå har vi et stort prosjekt gående, som handler om hvordan vi skal bli best på digital storytelling. Da vil det også medføre endringer på arbeidsflyt, der «digitalt først» blir tankegangen på de store historiene. Vi kommer fortsatt til å ha skyhøye ambisjoner på papirmagasinet.
– Er det noen planer om å legge ned papirmagasinet?
– Absolutt ikke. I går vant vi nye priser i København under SNDS og det er ingen andre magasiner i Norge som høster mer anerkjennelse enn det VG Helg gjør. Vi får en fantastisk respons fra våre lesere og det er fortsatt viktig for VG å kunne tilby en kraftpakke på lørdager, som er vår viktigste avisdag, sier Throndsen.
Flere lesere nå enn på samme tid i fjor
Magasinredaktør Karine Østtveit i Dagbladet forteller til Medier24 at hun er veldig fornøyd med leserutviklingen det siste året. De kan for første gang på mange år vise til en vekst.
– Jeg synes det er utrolig stas at magasinet vårt har flere lesere nå - enn vi hadde på samme tid i fjor. Vi jobber veldig hardt hver eneste dag for å gi leserne helgas største leseropplevelse, sier hun.
Dagbladet gjorde store endringer og la om magasinet tidligere i 2017.
Østtveit mener det har vært en bevisst satsing på journalistisk kvalitet, etter flere år med fall også for Magasinet:
– Det at vi nå stiger, tar jeg som et tegn på at produktutvikling fungerer på papir i 2017. Jeg tror leserne har oppdaget at vi satser på kvalitet.