Det melder Aftenposten i en pressemelding.
Den ukentlige podkasten har etter to måneder på lufta rundet 100.000 lyttinger samlet.
– TV-serier er det populærkulturelle fenomenet som vokser raskest akkurat nå. Aldri før er det blitt produsert så mange serier. Antallet kvalitetsserier har eksplodert, og man kan på mange måter si at TV-serier har fått en ny gullalder, sier Cecilie Asker, ifølge meldinga.
Hver uke ser hun, sammen med Aftenpostens TV-produsent Jonas Brenna og mangeårig film- og serieanmelder Einar Aarvig, nærmere på TV-seriene det snakkes om mest rund lunsjbord og bardisker. Podkasten byr på synsing, nerding, sladder og serietips, står det i meldinga.
– Serieanmeldelser i podkast-format er en god måte å fornye kulturanmelderiet og nå ut til en yngre målgruppe, sier Asker.
Ukentlig når podkasten mellom 15.000 og 20.000 lyttere, og lyttertallene vokser jevnt, skriver Aftenposten i pressemeldinga.
– At en podkast etablerer seg så raskt med så høye lyttertall er nytt. Høstens nylanseringer i Aftenposten har vist at det nå er enklere enn før å nå et bredt publikum gjennom podkast. Etterspørselen etter godt lydinnhold er høy, og det er gøy å se, sier podkastansvarlig i Aftenposten Karoline Fossland, ifølge pressemeldinga.
I fjor hadde Aftenposten samlet 4,4 millioner lyttinger på alle podkaster samlet. Dette tallet regner Fossland med at Aftenposten dobler i 2019, blant annet på grunn av nysatsinger som Serieprat og den daglige nyhetspodkasten Forklart, står det i pressemeldinga.