Aftenbladet om Schibsted-salg:

– At Fædrelandsvennen forsvant ut var kanskje bra for dem, men ikke like bra for oss. Nå er vi minst

Aftenbladet mister «lillebror» Fædrelandsvennen: – Det er som bestevennen flytter fra deg. Det er ikke kjekt, sier sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– At Fædrelandsvennen forsvant ut var kanskje bra for dem, om det er ikke like bra for oss. Nå er vi minst. Det er en ulempe når regningen nå øker. Det er ikke tvil om det, sier sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad til Medier24. 

Nylig ble det klart at Polaris kjøper Schibsteds hittil minste avis Fædrelandsvennen, og lager et nytt sørlandskonsern sammen med Agderposten Medier.

Polaris Agder Media får en rekke småaviser i Agder med i porteføljen, samt Varden i Telemark.

Lars Helle forutsetter at Stavanger Aftenblad fortsetter i Schibsted, at han kan fortsette stoffutvekslingen med Fædrelandsvennen og andre regionaviser, samt at annonsesamkjøringen med Fædrelandsvennen fortsetter.

– Er vi neste ut?

Det slo ned som en bombe da Schibsted solgte Fædrelandsvennen til Polaris i Trondheim, og lot tre nederlandske søsken få 49 prosent i et nytt selskap som eier masse aviser på Sørlandet.

Overraskelsen var nesten like stor i Stavanger som i Kristiansand

– Reaksjonen var selvsagt det samme som Medier24 spør om på allmøtet hos oss fredag morgen: Er vi neste? Men nei, styreleder Siv Juvik Tveitnes sa at det ikke er noen planer om å selge oss. Men vi får ingen forsikringer, sier Lars Helle.

I tiden etterpå har sjefredaktøren i Stavanger fått summet seg, og reflekterer rundt utviklingen.

– Om vi er neste? Det er ikke vanskelig å svare på. Polaris har ikke endret strategi fordi de kjøper aviser på Sørlandet. Polaris har kjøpt opp Stampen-mediene i Sverige og aviser på Sunnmøre og i Romsdal. Det korte svaret for vår del er nei, det er ikke noe som tyder på at vi blir neste, sier Helle.

Stavanger Aftenblads omsetning og papiropplag har i likhet med resten av bransjen rast de siste årene. Medregnet konsumprisindeksen var fjorårets omsetning på 368 millioner kroner under halvparten av omsetningen ti år tidligere.

Trykkeriet er borte, avisen kjøres hver morgen fire timer fra Bergen. Lars Helle og kollegene i Stavanger sentrum er omgitt av stadig flere Amedia-aviser, etter at konsernet har kjøpt Nordsjø Media og Haugesunds Avis.

Som å se bestevennen flytte vekk

Helle starter analysen med å redegjøre for hendelsen på Sørlandet. Han tror samlingen av aviser og konsern i Sørlandets nye fylke Agder (fra 2020 red.anm.) var «industrielt riktig», og at det ikke er en sammenlignbar situasjon i Rogaland.

Men han vil savne bestevennen på Sørlandet.

– Det er som bestevennen flytter fra deg. Det er ikke kjekt, sier Helle.

Han forteller om gode relasjoner på person- og selskapsnivå, og tette utviklingsprosjekter under navnet Kysten rundt – mellom Bergens Tidende, Aftenbladet og Fædrelandsvennen.

– Vi jobber ekstremt godt sammen om produktutvikling, teknologi. Vi har hatt en fin fordeling mellom kostnader og gleder i Schibsted. Jeg er usikker på den dynamikken når Fevennen forsvinner. Det blir kanskje bra for dem, og ikke like bra for oss. Nå er det vi som er minst i klassen, sier Helle.

Stoffutveksling fortsetter

Helt siden 1980-tallet har de fem avisene Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, Adresseavisen og Aftenposten hatt et formalisert stoffutvekslingsprogram. Dette har pågått uavhengig av alle konsernendringer i 30 år, og vil fortsette, sier Helle.

Det samme gjelder annonsefellesskapet han har hatt med flere av avisene. Det er han er mest bekymret for er utviklingskostnader.

– Sammen med BT og Fevennen har vi eksperimentert og delt. Nå er dette samarbeidet i spill, og vi får mindre økonomiske muskler til å utvikle nye ting. Nå er vi minst. Det er en ulempe når regningen nå øker. Det er ikke tvil om det, sier Helle.

– Vi har Norges beste aviseier

Samtidig vil han lene seg til Schibsted, og sier han er «komfortabel med å ha Norges beste aviseier som eier».

– Schibsted har fått mye penger ved å skille ut Adevinta. Jeg har vilje og evne til å putte penger inn i journalistikken. Selskapet har også den mest fremoverlente produkt- og tech-miljøet i norsk mediene, sier Helle.

Han understreker sin manglende bekymring med å snakke om Amedia:

– Det ligger ingen ting i kortene om at Aftenbladet skal selges nå, verken til Polaris eller i hvert fall ikke til Amedia.

– Amedia har akkurat kjøpt Sogn Avis, og fortsetter øke?

– De har lyst å markere seg litt. Ingen er interessert i at Amedia skal får monopol i Rogaland. Det kommer ikke til å skje, slår Helle fast.

Powered by Labrador CMS