Adressa-redaktør Kirsti Husby: Slik sørget vi for opplagsvekst

Økte opplaget fra 64.200 til 66.900, viser MBL-tallene. – Bak disse tallene, og bak alle som gjør det godt, ligger det mye god journalistikk, sa Husby.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Under talldagen til Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) stod sjefredaktør i Adresseavisen, Kirsti Husby, på scenen og fortalte om hvordan de har sikret opplagsvekst.

Tallene fra MBL viser at Adresseavisens opplag økte fra 64.241 til 66.915 fra første halvår 2018 til andre halvår 2018. 

Husby understreket at det er mye hard jobbing – og mye god journalistikk som ligger bak veksten. 

– Bak disse tallene, og bak tallene til alle som gjør det godt, ligger det mye god journalistikk, sa Husby. 

– Først og best

Husby understreket at de tenker at de skal være både først og best når det smeller: Og at når det skjer hendelser av nasjonal eller internasjonal betydning i deres region, så er de i konkurranse med hele resten av Medie-Norge. Og at det er viktig for dem å vinne. 

– Vi liker dårlig å bli slått i eget område, så da må vi gå på med full kraft, sa Husby. 

Hun trakk fram både saken hvor to unge gutter ble drept i Trondheim i fjor og da Fagn og Credo mottok sine Michelin-stjerner. 

Hun trakk også fram avsløringen de hadde i høst om en trønder som bestilte overgrep mot barn på Filippinene over nettet. 

– Vi mener det er viktig at vi som regionavis tar tak i denne typen saker. Vi har gode journalister, som er flinke til å spore opp denne typen saker, sa hun. 

Videre trakk hun fram at det er viktig å hele tiden jobbe for å avsløre og avdekke maktmisbruk, men også å ta debatten ut til folk. 

– Vi skal legge til rette for en åpen og offentlig debatt, sa Husby. 

Det visuelle er også viktig, for å sørge for at folk ønsker å lese avisa og bla videre. 

– Fotojournalistikken er kjempeviktig, selv om folk flest leser Adressa på mobil. Å ha fokus på fotojournalistikken, det har vi jobbet mye med, sa Husby. 

– En 40 år lang suksesshistorie

Anne Marit Hjelme fra bladet Vi over 60 var også til stede, for å redegjøre for hvordan de jobber med sine saker. 

De fyller 40 år i år, og økte sitt opplag fra i overkant av 66.000 til 70.600, ifølge MBL-tallene. 

Redaktør Anne Marit Hjelme

– Det er desto mer gledelig at vi klarer å øke i et fallende magasinmarked, sa hun. 

De ble kjøpt av Aller i 2009, og redaktøren er fornøyd med at de klarer å levere opplagsvekst og å tjene penger. 

– Vi har rett og slett vært en liten gullgruve for Aller, sa hun og høstet latter og humring fra salen. 

Hun understreker at hun er takknemlig for at de har lesere som fortsatt setter pris på et godt papirprodukt, men understreker at de også satser digitalt. 

– Det som var spennende i fjor var at vi etablerte Vi.no, som nå ligger under Sol og som er en nyhetsavis for seniorer. Vi har et tett samarbeid med dem, sa hun. 

Hun trekker fram at de har tre hovedoppgaver: 

  • Informere, oppdatere og inspirere
  • Være et talerør, og synliggjøre målgruppen og gjøre den stolt av seg selv
  • Lage sosiale møteplasser og bygge relasjoner

Hun har klokkertro på at magasinet fortsatt har lenge igjen til det må legge inn årene. 

– Jeg har sagt at vi har en ambisjon om at vi skal være blant dem som dør sist, sa hun. 

Bygge kunnskap om produktet 

Hilde Øier, direktør for brukerbetaling i VG, og leder for VG+, stod også på scenen og snakket om hvordan VG+ har sørget for å nå sine mål den siste perioden. 

 

De nådde målet sitt på 175.000 abonnenter, på tross av at de er relativt ferske i gamet. 

– Det har vært utfordringer i 2018, også for oss. Ting går jo ikke alltid på skinner, men jeg vil likevel dele noe av grunnen til at jeg tror vi har lykkes, sa hun. 

– Vi så raskt at kjennskapen til VG+ var høy, men at kunnskapen om innholdet kunne være høyere, sa hun. 

Videre fortalte hun at de har jobbet mye med å levere god innholdsmarkedsføring rundt hva man faktisk får som kunde på VG+. 

 

Sport og feature 

Øier trakk blant annet fram VG+ sin sportssatsning, og viste til jobben som har blitt gjort rundt at VG hadde rettighetene til to av Cecilia Brækhus sine boksekamper. 

– Vi var ekstra spente på hvordan det her kom til å gå, men det viste seg at det ble stor interesse, sa hun og fortsatte: 

– Så vi jobber også med flere live-rettigheter i 2019, sa hun. 

Nå handler det om å skape et enda bedre produkt, for å sørge for videre vekst. 

– Et av våre mest spennende produkter akkurat nå er den jobben vi gjør med feature-stoffet vårt. Det handler blant annet om å bedre brukeropplevelsen, og nye maler, som gjør at vi kan bruke tekst, bilder og animasjoner på en enda bedre måte, sa hun. 

Powered by Labrador CMS