F.V. Synne Mauseth og Line Pevik fra Trd. By

Uteliv, arbeidsliv og gründere: Slik jobber Adresseavisens «trd.by» med å nå yngre lesere

– Vi treffer godt med saker om blant annet uteliv, lokale bynyheter og personlige historier fra unge, kule folk, sier leder for satsingen Line Pevik.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det har lenge vært en stor kamp om å få de yngre leserne til å bli mer opptatt av nyheter. Derfor har Adresseavisen valgt å satse på en egen nettavis for målgruppen 18–30 år.

Ideen om Trd.By kom allerede i 2015 og hadde fram til i fjor høst status som «prosjekt». Satsingen har siden da vært en del av den faste driften i Adresseavisen.

Nå har Trd.By allerede over 300.000 unge lesere i uken – det er en økning på 20 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. 

– I jevnlig kontakt med målgruppa

– Vi er i en god flyt nå og har etablert et godt grunnlag for den daglige hverdagsjournalistikken i Trd.by, forteller Line Pevik, som leder prosjektet. 

Pevik ble ansatt som prosjektansvarlig i høsten 2017, og inntil starten av november i fjor, ble hun ble skrivende leder. I september i år ble også Synne Mauseth ansatt for å hjelpe med å lede satsingen. 

Pevik forteller til Medier24 at hun erfarer at de yngre leserne har et veldig bredt interessefelt, på samme måte som de eldre. Hun mener de kan skrive om mange av de samme tingene som Adresseavisen skriver om, men må gi det en vinkel og inngang som unge kan relatere seg til.

Line Pevik (t.h) og Synne Mauseth i Trd. By.

– Vi treffer godt med saker om blant annet uteliv, lokale bynyheter og personlige historier fra unge, kule folk, som gjør ting som er spennende og annerledes. Det kan være historier fra unge gründere, studenter og folk som nettopp er kommet ut i arbeidslivet.

Pevik forteller videre at som en ung redaksjon har de også et yngre kildenettverk, og er på den måten i jevnlig kontakt med målgruppa. I tillegg til at de får mange tips, følger de mye med på hva som rører seg på sosiale medier.

– Vi er heldige med at Trondheim er en stor studentby, og prøver å holde oss oppdatert på hva som foregår i studentmiljøet.

– Leserne vil ha nærhet

Da Medier24 spurte om hvilke saker som treffer de unge best forteller Pevik at det virker som de yngre er interessert i å lese om de nære historiene og andre mennesker.

F.V. Synne Mauseth og Line Pevik fra Trd. By

– I tillegg lyktes vi med å nå de yngste i målgruppa vår gjennom dekningen av årets russefeiring, med blant annet kåring av årets russelåt i Trondheim – som skapte stort engasjement.

Samtidig er det ikke bare russefeiring og uteliv de unge er opptatt av. Det virker også som det er en stor interesse for studier og karriere.

– Noen av våre mest leste saker handler om unge i arbeidslivet. Vi har for eksempel en artikkelserie der vi snakker med unge jobbtalenter, som jobber i et bredt spekter av yrker. Det er åpenbart stor interesse for å lese om andres erfaringer, tips og råd.

 

– Jobber med videreutvikling

Den skrivende lederen av prosjektet forteller at Trd. By har gjort mange justeringer siden oppstart, og gleder seg over muligheten til å eksperimentere med journalistikk. Hun tror også dette har vært en del av satsingens suksess. 

– Nå begynner Trd.by å finne sin form, og vi bruker aktivt erfaring og analyse for å prioritere hvilke saker vi velger å skrive. Med en liten redaksjon på to personer er det helt avgjørende å tro på sakene vi velger å lage.

Pevik forteller at målet videre for Trd. By er å få til større satsinger og eksperimentere ved å gå mer i dybden i forskjellige temaer og fokusere mer på god visuell historiefortelling.

– Vi må også jobbe med å videreutvikle hvem og hva Trd.by er, og bygge videre på det solide grunnlaget som gir oss spillerom til å utforske nye muligheter.

– Eksperimenterer med journalistikk

Christer S. Johnsen (36) utviklingsredaktør i Adresseavisen

Christer S. Johnsen, utviklingsdirektør for Adresseavisen forteller til Medier24 at han føler seg heldig som har to fantastiske medarbeidere som virkelig forstår målgruppen

– Innsatsen til Line og Synne har vært formidabel og jeg er stolt av hvordan de hele tiden jobber for å gjøre Trd.by bedre – og samtidig lykkes uke etter uke med å treffe en målgruppe som alle i mediebransjen ønsker å forstå mer av. Jeg gleder meg til å se hva Trd.by kan utvikles til å bli i fremtiden.

Johnsen forteller til Medier24 at redaksjonen innså hvor viktig det var å knytte seg til flere unge brukere. 

– For å forstå hvordan vi kunne gjennomføre dette ble Trd.by startet som et eget prosjekt, med unge journalister i samme livsfase som de vi forsøkte å nå. I jakten på å skape Trondheims beste nettsted for unge har Trd.by endret både form og innhold løpende. Her lærer vi stadig nye ting – og skal fortsette å justere oss, sier han.

Powered by Labrador CMS