Mannskaper fra Meråker brannvesen på veg ned til flyvraket.

To personer omkom i flystyrt. Men det tok flere timer før politiet svarte avisene

– Det er rart at et så stort politidistrikt ikke har en beredskap for en slik situasjon, sier Frode N. Børfjord, nyhetsredaktør i Adressa. 

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag omkom to menn i en småflyulykke i Trøndelag. Havariet medførte en stor leteaksjon for å finne det savnede flyet og pressen begynte å ringe politiet for å få svar. 

Det var ikke så lett å få kontakt, forteller både Trønder-Avisa og Adresseavisen.

Fredrik Mandal, nyhetsredaktør i Trønder-Avisa, forteller at det skulle ta lang tid før deres journalister kom i kontakt med operasjonssentralen onsdag ettermiddag. 

– Vi satt ganske lenge og ventet på at de tok telefonen. Uten at det førte til noe særlig. Det ser vi ofte på store hendelser hvor det er mye trykk på operasjonssentralen, sier han. 

– Ansvar for å opplyse

På spesielt store hendelser er det viktig for Trønder-Avisa å få ut nyheter til sine lesere. 

Fredrik Mandal, nyhetsredaktør i Trønder-Avisa.

– Dette er viktig for at våre lesere skal vite hva som skjer. Vi har et ansvar for å opplyse dem, og det er ikke fordi vi journalister er så nysgjerrige privat, men fordi vi har et samfunnsoppdrag å fylle, sier han. 

Først etter at papiravisa hadde blitt sendt til trykkeriet, fikk Trønder-Avisa svar fra operasjonssentralen. Da fikk de imidlertid den informasjonen de ba om. 

  • Tryggve Duun, seksjonsleder for operasjonssentralen i Trøndelag politidistrikt svarer følgende: «Det er rett og slett veldig travelt på operasjonssentralen, og vår oppgave er først og fremst å sikre liv og helse og å sørge for at involverte blir ivaretatt og at rett ressurs blir benyttet. Vi er ikke, og vil nok heller aldri bli, rustet til å ta imot det enorme volumet av pressehenvendelser som umiddelbart kommer når en stor hendelse skjer». Les hele tilsvaret lenger ned i saken. 

 

– Store problemer

Nyhetsredaktør Frode N. Børfjord i Adresseavisen.

Også i Adresseavisen opplevde de lang ventetid på operasjonssentralen. 

– Vi hadde store problemer med å komme i kontakt med politiet. Det tok mange timer før vi fikk telefonisk kontakt med operasjonssentralen, sier Frode N. Børfjord, nyhetsredaktør i Adressa. 

Etter halvannen time venting på svar, sendte Børfjord klage til politidistriktet på vegne av redaksjonen. Svaret de fikk, var at de bare måtte fortsette å ringe. 

Seinere ringte de straffeinntaksavdelinga, som også hadde bemanning. Der fikk de litt informasjon. 

– På stedet var innsatsleder ikke tilgjengelig. Det var ingen som hadde informasjon der. 

Børfjord skryter imidlertid av Hovedredningssentralen, som svarte løpende med den informasjonen de hadde tilgjengelig. 

– Jeg skjønner at ting er travelt på operasjonssentralen. Men det er rart at et så stort politidistrikt ikke har en beredskap for en slik situasjon, som kan gi grunnleggende informasjon til befolkninga, sier Børfjord. 

– Hele vakter uten at det meldes noe

Nyhetsredaktør Mandal i Trønder-Avisa har også forståelse for at det kan være travelt på operasjonssentralen. 

– De som sitter sentralen gjør så godt de kan. Men at politiet som helhet ikke klarer å betjene mediene, er et demokratisk problem, for å bruke store ord, sier han. 

Mandal reagerer også på at det i mindre grad meldes om mindre hendelser enn det ble gjort tidligere. 

– Det kan gå hele vakter uten at det meldes noe fra politiet. Så kan neste journalist på vakt, høre at det ikke har skjedd noe hele dagen, sier han og legger til at det høres usannsynlig ut i et så stort distrikt som Trøndelag. 

– Fokus på å gi publikum informasjon

Tryggve Duun, seksjonsleder for operasjonssentralen Trøndelag politidistrikt, svarer Medier24 på e-post via kommunikasjonsavdelingen til politidistriktet.

Han skriver følgende på spørsmål om hvorfor avisene regelmessig opplever at det tar lang tid å få svar når større hendelser pågår: 

«Når det skjer en større hendelse er det selvsagt mye aktivitet som skal iverksettes og koordineres. Det er rett og slett veldig travelt på operasjonssentralen, og vår oppgave er først og fremst å sikre liv og helse og å sørge for at involverte blir ivaretatt og at rett ressurs blir benyttet. Vi er ikke, og vil nok heller aldri bli, rustet til å ta imot det enorme volumet av pressehenvendelser som umiddelbart kommer når en stor hendelse skjer. Vi forsøker å ta unna telefonene, en etter en, og da sier det seg selv at det kan ta tid å få snakket med operasjonsleder, og at det krever rett timing for å komme igjennom. Telefonsystemet vårt er slik at den som kommer gjennom først, får svar først, vi prioriterer ikke bort enkelte medier til fordel for andre.»

På spørsmål om Mandal i Trønder-Avisa har et poeng når han hevder at det er et demokratisk problem om politiet ikke greier å betjene mediene kjapt nok, svarer Duun: 

«Det er litt vanskelig å svare på for man må definere hva man legger i begrepene «demokratisk problem» og «kjapt nok». Vi har fokus på å gi publikum den informasjonen de trenger for å skape trygghet, og vi etablerer, etter initialfasen i en større hendelse, mediekontakter som kan gi mer utfyllende informasjon slik at publikum skal kunne se hvordan vi jobber. Det er imidlertid ikke sikkert at vi greier å gi all den informasjonen når vi står midt oppe i en aksjon.»

På spørsmål om Trøndelag politidistrikt er flinke nok til å informere om smått og stort som skjer i distriktet, svarer Duun: 

«Her er vi helt enige i at vi kan vi bli bedre og vi setter pris på tilbakemeldingene. Dette er noe vi jobber med, og som vi skal fortsette å jobbe med i tiden som kommer. Vi ser at vi trenger å styrke fokuset på at publikum er interessert i mindre og mellomstore hendelser rundt om i distriktet vårt. De større sakene blir ofte kommunisert, selv om man kan ha meninger om hvorvidt det skjer raskt nok.»

Powered by Labrador CMS