Adresseavisen hevet kompetansen til 100 redaksjonelle på kort tid. Fra venstre: Ingrid Meisingset (designer), Sondre Mikal Alvær (Adm.- og HR-sjef) og Sissel Lynum (journalist)

Få fem tips:

Slik økte Adresseavisen kompetansen til hele redaksjonen på noen få dager

(TRONDHEIM): Avisa tok hele redaksjonen ut av produksjon. - Vi må henge med, sier HR-sjefen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mediebransjen utvikler seg i en vanvittig fart og det er enkelt å ikke evne å henge med i svingene kompetansemessig.

Det nekter Adresseavisen å godta.

Derfor har de satset tungt på å utvikle kunnskapen i redaksjonen, forteller administrasjon og HR-sjef Sondre Mikal Alvær i Adresseavisen.

– Vi er en del av en bransje som forandrer seg hele tiden og for å kunne henge med i svingene, så må vi hele tiden fylle på med ny kunnskap. Vi ser helt tydelige resultater på at vi har lyktes med dette hos oss, sier han.

Må følge med tett

Medier24 møter Alvær på kontoret hans i Trondheim. Utenfor hans kontorer sitter noen av landets fremste gravejournalister, samt at det er et tungt nyhetsmiljø her. 

Skal de klare å være fremst på nye verktøy, forstå leserutviklingen – og evne å lære nye trender kjapt – så må de følge med tett.

En av tiltakene Adresseavisen har gjort, er å følge medarbeiderne tettere.

– Vi har kompetanseplaner på hver enkelt medarbeider i redaksjonen, for vi tar dette på alvor. I den sammenhengen har vi jobbet mye med å definere hva spisskompetansen til den enkelte er. Dette kan også være nyttig for andre kolleger på huset.

Når de fikk oversikt over hva de ulike medarbeiderne kunne, så fikk de samtidig et tydelig bilde på hva som manglet. Og ved å koble de som var gode på foto med dem som ville bli bedre, så løste de mye på kort tid.

Tok hele redaksjonen ut av produksjon

Men Alvær & co ville ta det et steg videre. I den redaksjonelle strategien var det allerede bestemte at avisa skulle satse på å utvikle de ansatte – så dette gikk hånd i hånd.

– Vi ville kjøre en kompetanseuke der vi tok ut medarbeiderne for å fylle på med ny kunnskap. Dette bestemte vi oss for å gjøre like før sommeren – og vi utførte det i slutten av oktober.

I tre dager handlet det om å lære nye ting, bli inspirert og få tips til aktuelle temaer i journalistikken.

Adresseavisens bygg i Trondheim.

Måten avisa gjorde det på, var å dele redaksjonen i to, der halvparten vil fikk kurs og foredrag mandag og tirsdag i den ene uka – og den andre gruppa uka etter. Onsdagen i første uka var felles for alle sammen og ble viet til eksterne forelesere. 

– Vi tømte hele redaksjonen for faste ansatte og lot eksterne lage journalistikken. Vi hadde i tillegg lagd en del stoff som lå klart, så vi skulle evne å fortsette produksjonen som leserne forventer.

I disse dagene lærte redaksjonen om alt fra nye verktøy til språk, krim, teknologitrender, sosiale medier, innsyn, titler, foto, historiefortelling, PR, etikk, intervjuteknikk, kildearbeid og lydjournalistikk.

– Det var viktig for oss at kompetanseuka ga inspirasjon og læring. I etterkant av dette, så har vi kjørt en spørreundersøkelse og 92 % sier at vi bør gjenta suksessen neste år. 

Mer enn bare et stunt

Adresseavisen har forankret i strategien sin at kompetanse er et viktig satsingsområde. Og det betyr at det ikke bare er én uke i året hvor folk skal lære nye ting.

Derfor har avisa gått ett steg videre for å opprette et kompetanseråd. Det består av:

  • Utviklingsredaktøren
  • NJ-klubbens representant
  • 1 journalist
  • 1 fra administrasjonen

– Dette rådet har ansvaret for større tiltak som kompetanseuka, men også en årlig fagdag. Vi samles og har jevnlige møter hvor alle får påvirke hva vi skal satse på – og hva som er viktig framover. 

Fem tips fra Adresseavisen

  1. I en bransje som går gjennom så stor omstilling så har man ikke noe annet valg enn å investere i de medarbeiderne man har. Økt og riktig kompetanse er helt avgjørende for å lykkes digitalt.
  2. Kartlegg kompetanse i egen bedrift og sørg for at den blir delt med andre i samme avdeling eller resten av redaksjonen.
  3. Utnytt at det er blitt en større delingskultur i bransjen. Inviter gode kurs- og foredragsholdere til egen redaksjon og lær av dem
  4. Søk om tilskudd til å gjennomføre kurs. Adresseavisen har flere ganger fått midler fra STUP til kompetansehevende prosjekter.
  5. Sett ned et utvalg/gruppe på tvers av redaksjonen som skal jobbe med kompetanse. På den måten fanger man opp behovene ute blant medarbeiderne og i avdelingene.
Powered by Labrador CMS