Tirsdag 1. november gikk fristen ut for å søke sluttpakke i Polaris Media.
Ansatte i konsernets 40 bedrifter og mediehus har de siste seks ukene vurdert sluttpakke.
Årsaken er at konsernet skal forbedre resultatet 300 millioner kroner fram mot 2020 - brorparten av dette med kostnadskutt.
Nå har ledelsen og de tillitsvalgte gått gjennom antallet søknader, og så langt tyder alt på at Polaris Media går klar av «masseoppsigelser» eller styrte sluttpakker i stor skala.
Medier24 vet at ledelsen fikk inn flere søknader enn forventet og ønsker nå å bruke tid fram mot helga for å oppsummere.
Konserntillitsvalgt Ulf Dalheim sier dette onsdag formiddag:
– Jeg synes det er veldig gledelig at mange har funnet det attraktivt å søke på de forskjellige pakkene vi har. Hvis det medfører at vi kommer i mål, uten at det blir runder med styrte sluttpakker, er jeg kjempefornøyd. Vi er langt fra situasjonen i TV 2 og en del andre konsern med masseoppsigelser, forteller han.
Var utfordringer for de tre største
Han har i dag vært i kontakt med flere klubbledere og tillitsvalgte som forteller at de har kommet i mål med AFP-løsninger, sluttpakker og utdanningstilbud.
Det var knyttet spenning til om de klarte frivillige løsninger på de tre største bedriftene i Polaris: Adresseavisen, Polaris Trykk Trondheim og Sunnmørsposten.
– Det er vanskelig å konkludere i dag, men det ser veldig positivt ut og at de skal lykkes uten alt for store problemer.
Konsernledelsen bekrefter positiv prosess
Polaris-ledelsen ikke tidligere har ville uttale hvor mange årsverk det innebærer, men nå er det klart at rundt 100 årsverk skal kuttes neste år.
Konsernsjef Per Axel Koch sier til Kampanje at det er for tidlig å kommentere om de kommer i mål:
– Vi har fått et bra antall søknader de siste dagene. Nå har vi behov for å gjøre avklaringer og oppsummere. Det skal vi gjøre i løpet av uken.
LES MER om kuttene: