En burgersjappe i Trondheim hevder at en avis forsøkte å selge positiv omtale som skulle utgis for å være journalistikk. Det avviser de anklagde mediehusene.

Mediedrama i Trondheim:

Burgersjappe freser mot medier: Hevder mediehus ville selge positiv omtale forkledd som journalistikk

Full forvirring og ordkrig i Medie-Trondheim: Alle byavisene nekter for å stå bak.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Reaksjonene har vært både mange og sterke, etter at restauranten Superhero Burgers i Trondheim hevdet at en avis i byen hadde tilbudt dem positiv redaksjonell omtale mot betaling.

– Mediene burde være frie og uten bindinger. Jeg elsker ekte journalistikk, og det er derfor dette gjør meg så sint, sier innehaver Cristopher Vrioni til Medier24 over telefon.

Han vil derimot ikke fortelle hvem som skal ha gjort det han reagerer så kraftig på.

Dermed blir spørsmålet: Hvem står bak saken - og har den i det hele tatt har funnet sted?

For å komplisere jakten på svar ytterliggere, hevder alle de tre avisene i byen at de har fått bekreftet av spisestedet at de selv ikke er involvert i saken.

Newspaper in Trondheim, and I use that word lightly, has been calling for one week... Do you want to pay for an article...

Publisert av SuperHero Burger Torsdag 18. juni 2020 

Skylder på konkurrenten 

Trondheim24s redaktør Jostein Aune anklager for eksempel sin Amedia-eide byrival Nidaros for å stå bak episoden.

Aune hevder at han fra burgersjappa, skal ha fått beskjed  om at det hans Amedia-eide byrival Nidaros og Amedia som skal ha gjort det alle avisene i Trondheim nå mistenkes for.

– Vi har vært nede på Superhero Burgers og fått bekreftet av dem at det er Nidaros som har gjort det, sier Aune til Medier24 og legger til:

– Det er ikke første gang dette skjer i en salgsavdeling. Her har en selger med for rå provisjonsordning, gått litt for langt for å få salget sitt. 

Aune understreker også at han ikke er ute etter å ta Nidaros, men at han måtte si fra fordi folk mistenkte Trondheim24 for å være dem som var beskrevet i Facebook-posten.

Innehaveren av burgerstedet, Cristopher Vrioni, har takket nei til å la seg intervjue ytterligere for å oppklare saken.

Redaktør og daglig leder Paul Jostein Aune i Trondheim24.

–  Frekt 

Påstandene fra Aune vekker sterke reaksjoner i Nidaros, som fullstendig tilbakeviser beskyldningene.

– Trondheim24 beskylder oss for å ha opptrådt uetisk. Vi reagerer sterkt på dette, og har aldri kommet med et tilbud av denne typen. Det ville vi heller aldri gjort, sier redaktør Arne Reginiussen til Medier24.

Han peker også på at ingen  i Nidaros kommersielle avdeling lokalt har vært i kontakt med spiseplassen, men at Amedia SMB fra Fredrikstad var i kontakt med dem 16. mars. 

– Det er frekt å gå ut å henge ut en Amedia-selger, i en sak Aune tydeligvis ikke vet noe om. Det er drøyt, sier redaktør Arne Reginiussen.

Samtidig påstår også denne redaktøren at ledelsen ved Superhero Burgers har frikjent Nidaros i denne saken.

Amedia-avisen er likevel åpne om at de denne uka har vært i redaksjonell kontakt med Superhero Burgers, etter at en kunde hevdet han havnet på sykehuset etter å ha spist der.

Til slutt ble det ikke publisert noen sak som omhandler dette forholdet, fordi  Mattilsynet konkluderte med at det ikke var mulig å bli så dårlig av en burger, så kort tid etter å ha spist den, ifølge Reginiussen.

Nidaros-redaktør Arne Reginiussen.

Påstandene om at spisestedet skal ha frikjent Nidaros er ikke bekreftet overfor Medier24, da innehaverne ikke ønsker å kommentere saken ytterligere.

 

– Har aldri tilbydd det

 Også selgeren som var i kontakt med restauranten, undrer seg over beskyldningene Aune kommer med.

Adresseavisens sjefredaktør Kirsti Husby.

Medier24 har vært i kontakt med selgeren.

Han ønsker ikke å stå frem med navn i denne saken, men avviser å ha tilbudt redaksjonell dekning mot betaling.

Selgeren sier også at samtalen med spisestedet kun varte i et par minutter, og at innehaverne da takket nei til et samarbeid.

– Vi jobber aldri slik

Michelle Bjellmo som er leder for Adresseavisen Brand Studio.

 Adresseavisens redaktør Kirsti Husby tar sterk avstand fra en praksis der redaksjonell spalteplass blir tilgjengelig i bytte mot penger.

Som sine kolleger i Nidaros og Trondheim24, hevder også hun å ha fått vite at hennes egen avis ikke er innblandet i saken.

– Vi jobber aldri slik, og har tydelige skiller mellom redaksjonell og kommersiell avdeling, sier hun, men legger til at saken i seg selv er dårlig nytt for Trondheims-avisene: 

– Om dette stemmer, er det helt rystende og sterkt skadelig for mediene. Vi lever jo av tillit og troverdighet. 

 

– Er overhode ikke greit 

Da saken så dagens lys torsdag, gjorde Adresseavisen egne undersøkelser for å finne ut om noen av deres ansatte kunne være involvert i hendelsen.

De snakket blant annet med alle selgerne som jobber med markedet som Superhero Burgers tilhører, ifølge Michelle Bjellmo som er leder for Adresseavisen Brand Studio.

– Ingen hos oss hadde vært i kontakt med spisestedet på omtrent to år, sier hun.

Samtidig understreker hun at skillet mellom redaksjon, marked og salg i avisen er sterkt.

– Er det én ting som er viktig for oss, så  er det at det redaksjonelle og kommersielle holdes skilt og ikke har noen bindinger seg i mellom, hevder hun.

– Det påvirker andre aktører i bransjen, og er overhode ikke greit, sier hun avslutningsvis.  

  • Medier24 har forsøkt å få Superhero Burgers i tale om avisenes forsvar gjentatte ganger, uten å lykkes.
Powered by Labrador CMS