Adresseavisens graveduo Mari K. By Rise og Lajla Ellingsen vant hovedprisen.

Nok en gang tok Adresse­avisens Mari & Lajla hoved­prisen i Trøndelag

Graveduoen stakk på ny av med Den trønderske journalistprisen. Hederprisen gikk til radioveteran Andreas Reitan i Nea Radio.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Lørdag kveld ble den trønderske journalistprisen delt ut under «Mini-hell» i Trondheim. 

Der ble det klart at Adresseavisens Mari K. By Rise og Lajla Ellingsen vant hovedprisen for «Kystad-avhørene». Juryen uttaler:

I statuttene til prisen heter det at prisen skal gå til de som er med på å heve nivået og øke respekten for journalistikken i Trøndelag.

Det er som vinnerne skriver: «Den mest vellykkede klagen ever». Her har to journalister aldri gitt opp, men gitt gass tross mektig motstand og håpløse odds. Der de aller fleste ville gitt opp, fant de likevel en vei. Riksadvokatens nye veileder ga en åpning ingen hadde særlig tro på. Å få innsyn i politiavhør til en henlagt sak er det vel få - om noen - som har fått til, men journalistene førte kravet til topps - og vant. Bragden kan få stor betydning for journalistikken i Norge fremover. Det er en prikk over i’en, men neppe endelig punktum, for et av Trøndelags største journalistiske prosjekt de siste årene.

Juryen mener at Ellingsen og By Rise viser med dette prosjektet verdien av god journalistikk.

Årets hederpris

Ansvarlig redaktør Andreas Reitan i Nea Radio.

I kveld valgte også juryen å dele ut en hederpris. I statuttene heter det at prisen skal gå til noen som har utmerket seg i journalistyrket over mange år. Nå er det klart at den gikk til Nea Radios primus motor Andreas Reitan.

Dette skriver juryen:

Årets lokaljournalistikk

Redaktør Alexander Killingberg i Fosna-Folket.
Vinneren av årets hederspris har gjennom et langt yrkesliv kjempet for en type journalistikk som for sjelden får den respekten den fortjener. Hans engasjement og kraft har blitt verdsatt regionalt og nasjonalt, langt utenfor dalføret han vanligvis jobber i. Det startet som skoleradio i selbu i 1985, i dag er Nea Radio landets fjerde største lokalradio. Årets hederspris tildeles ansvarlig redaktør Andreas Reitan for hans utrettelige innsats for lokalradiojournalistikken i over 30 år.

I kategorien lokaljournalistikk, gis det pris til beste arbeid utført i redaksjoner med opptil 10 000 i papiropplag eller tilsvarende antall nettbrukere, radiolyttere eller tv-seere pr dag. Prisen gis uavhengig av journalistisk sjanger, presentasjonsform og publiseringsplattform.

Lørdag strakk Alexander Killingberg, Terje Dybvik og Ørjan Aare Jørgensen fra Fosna-Folket det lengste strået med prosjektet «Blir du boan i Osen og Roan».

Juryen beskriver:

Hitra-Frøya ved Lars Otto Eide fikk hederlig omtale for prosjektet «Bruene våre».

Hva skjer med et lokalsamfunn når befolkningen halveres på et par generasjoner, og hva tenker ungdommen om fremtiden? Journalistene har analysert 70 år med statistiske data, kartlagt dagens situasjon og dybdeintervjuet 108 av dagens ungdommer om deres forventninger om fremtiden. Det ble ikke bare en imponerende og grundig kartlegging, men et stykke praktjournalistikk av internasjonal klasse fortalt i en digital innpakning som gjør det hele til en fryd for leseren.

Nyhetsjournalistikk

Journalister i Adresseavisen feirer at de vant prisen for nyhetsjournalistikk. Fra venstre: Ingrid Meisingset, Grete Holstad og Espen Rasmussen.

Nyhetsjournalistikk-prisen på Hell gis til beste arbeid som har brakt informasjon og opplysninger som tidligere ikke har vært kjent – uavhengig av type publiseringsplattform. Saken/arbeidet vurderes i lys av pressens samfunnsoppdrag. I statuttene heter det at multimediale og nyskapende arbeidsmetoder i tillegg til presentasjon vektlegges.

Her vant Adresseavisen ved Espen Rasmussen, Agne Ødegaard, Grete Holstad, Marit Bardal, Jonas Nilsson og Ingrid Meisingset for «Møllenberg til leie». Juryen forteller:

Juryen ga også hederlig omtale til Adresseavisens Marianne Tønset og Trønder-Avisas Margrete Konstad for «Robot-byråkratiet».

Journalistene tar for seg en velbrukt påstand i Trøndelag
og undersøker på forbilledlig måte om den stemmer. gjennom flere datastøttede metoder har de hentet inn, analysert og visualisert trekk ved nordens største
trehusbebyggelse som tidligere var helt ukjent for Trondheims politikere og befolkning. Avsløringen fikk politiske konsekvenser, og serien «Møllenberg til leie» bør inspirere andre journalister til mer datastøttet journalistikk.

Fotojournalistikk

I klassen fotojournalistikk, ble det delt ut pris i kveld og kriteriet er at prisen gis til beste bilde eller bildefortelling enten det er stillbilder eller levende bilder – uavhengig av publiseringsplattform. Presentasjon vektlegges. kandidatens arbeidssituasjon og ressurser tas i betraktning.

Årets vinner ble Adresseavisen ved Kim Nygård for prosjektet «Krig i verdens fredeligste land». Juryen skriver:

Featurejournalistikk

En overraskende og flott fotografert serie fra den store militærøvelsen Trident Juncture i Trøndelag høsten 2018. Fotografen viser øvelsen fra uventede vinkler, får frem kontrasten mellom «krigen» og hverdagslivet på en god, spennende, av og til nesten surrealistisk måte. Særlig liker juryen bildet der vi ser soldatene gjennom vinduet med orkideer i vinduskarmen. Dette er fotojournalistikk av ypperste klasse.

I sjangeren featurejournalistikk, gis prisen til beste prosjekt, reportasje, portrett eller andre sjangre hvor det er anvendt forteller- og formidlingsgrep som kjennetegner denne typen journalistikk – uavhengig av publiseringsplattform. Forteller- og presentasjonsformer vektlegges, opplyser juryen

Her strakk Randi Lillealteren for Historiebruket/NRK det lengste strået med prosjektet «Jenta som overlevde». Juryen skriver:

Utgangspunktet for historien er oppsiktsvekkende. 15 nordmenn seiler avgårde for å emigrere til Galapagos. Planen er å etablere en hermetikkfabrikk, men allerede utenfor Spania forliser skipet. Bare 10 år gamle Arnhild overlever. Nå møter vi henne igjen - 70 år etter. Å høre henne selv fortelle skaper en unik autensitet, fortellingen er bevegende, og det personlige dramaet tegner samtidig opp en større historie om samfunnsutviklingen fra 40-tallet til nå. Radiodokumentaren er svært godt redigert, og fremstår som en helprofesjonell produksjon.
Powered by Labrador CMS