Adresseavisens prisbelønte journalistduo, Mari K. By Rise og Lajla Ellingsen, innså rett over sommeren at de ikke hadde gode nok planer for hvordan de skulle dekke valgkampen.
Dermed satte de seg ned i hver sin stol og begynte å drodle og kom opp med ideen om å spørre samtlige trønderske ordførere utenfor Trondheim om tilstanden i kommunen.
– Et hett tema
I dag presenterte avisen første del av prosjektet. Og det har vært et slit, forteller journalist Mari K. By Rise til Medier24:
– Vi har nettopp gjennomført et ordførermaraton og hadde vi visst på forhånd hva vi begikk oss ut på, så er jeg ikke sikker på om vi ville gjort det. Det var et hårete prosjekt! Hvor dum går det an å bli å sette igang noe slikt? Haha. Men jeg er veldig glad for at vi gjorde det da, sier By Rise og fortsetter:
– Det er sjelden vi kan dybdeintervjue alle ordførerne, så det var tilfredsstillende å kunne gjøre det, men da vi skulle begynne å skrive ut intervjuene, så tenkte jeg «ka farsken har vi satt igang med??» ler hun.
Prosjektgruppa besto av journalistene Mari K. By Rise, Lajla Ellingsen og Espen Rasmussen. Med seg har de også fått fotografene Håvard Haugseth Jensen, Mariann Dybdahl og Kim Nygård. Presentasjonen var det nytilsatte Agne Ødegaard som sto for - sammen med grafiker Marit Bardal.
Journalisten forteller at de ville prøve å gjøre noe nytt på temaene kommunereform og sentralisering. Hvordan var tilstanden i trønderske kommuner nå - kontra for fire år siden? lurte de på.
By Rise er fornøyd med at Adresseavisen, som skal ha den regionale posisjonen, bruker tid på det overordnede blikket i Trøndelag hva gjelder disse temaene.
– Det er et hett tema og selvfølgelig noe vi ønsket å gå etter. Vi begynte å se på hvordan vi kunne få frem noe nytt.
Adresseavisens fant ut at 3 av 4 trønderske ordførere mener «det går likar no». De fant også ut at 40 prosent av ordførerne mener at utfordringer med fraflytting og befolkningsnedgang er deres største utfordring.
– Debatten om kommunereformen og sentralisering har vært preget av at det kanskje ikke står så bra til på bygda. Man står jo overfor den største sentraliseringen siden 60-tallet og vi ville finne ut hva det betyr for folk. Og ikke minst hvilke konsekvenser det får for kommunene, sier By Rise og fortsetter:
– Da kom vi på at vi måtte ringe alle ordførerne og spørre. Så vi dybdeintervjuet samtlige ordførere utenfor Trondheim i en times tid. Da vi pitchet ideen til fotoavdelingen, så tente de umiddelbart på det. Vi hadde ikke tenkt tanken at de skulle kjøre rundt til alle ordførerne, men det ville de. De har virkelig fått kjørt seg, ler hun og fortsetter:
– Det løftet prosjektet veldig at vi fikk komme hjem til de aller fleste ordførerne, for det ga en helt annen nærhet til stoffet. Nå som mange av kommunene skal slås sammen, så er også dette et historisk dokument.
– E-post ville ikke blitt det samme
By Rise forteller at de gjennomførte alle intervjuene på et par dager - pluss overtid. Hun estimerer at selve intervjufasen tok fire dager og utskrivingen tok tilsvarende tid.
– Vi gikk systematisk til verks ved å stille flere av de samme spørsmålene til alle, så vi fikk noen rene faktaopplysninger vi kunne sammenlikne. Blant annet spurte vi hvor mange barnehager som finnes i kommunene, antall butikker og flere spørsmål om størrelse og levevilkår. Samt at det ble stilt flere kvalitative og åpne spørsmål om hvordan de har opplevd sentralisering for eksempel, nevner hun.
Dette satte de i sammenheng med tall fra SSB som sa noe om de økonomiske utviklingen med tanke på statlige overføringer.
– Hvorfor kunne dere ikke bare sende en mail til alle ordførerne med spørsmålene?
– Vi gjør dette alt for lite, for det er veldig omfattende, men vet du hva? Hadde vi sendt ut et Questback-skjema, så hadde ikke det blitt det samme. Man vet ikke helt hvem som svarer, det kan strekke ut i tid, kanskje må man purre og så blir det kjedelig. Det er møtet med folk som er viktig her og dialogen som oppstår er gull verdt. Og det gjøres ikke på mail.
Deler av prosjektet er fordelt over fire sider i dagens papirutgave, men mye er også i en digital presentasjon på Adressa.no. Avisen kommer med mer stoff i dagene fremover. Totalt tok prosjektet ca 14 dager, forteller By Rise.