(PRESSENS HUS): Flere oppgir at de har tilgang på et avisabonnement, og over
halvparten av de unge har nå et abonnement. Det viser MBL-rapporten rapport «Betaling
for nyheter».
I en paneldebatt på MBLs markedsdag, diskuterte ledere i
mediebransjen utfordringene med å nå nye brukere, og spesielt de unge.
Sjefredaktør i Adresseavisen, Kirsti Husby, sier at
problemet ikke nødvendigvis er å få nye brukere inn, men å få brukerne til å
bli.
– Vi må utvikle et relevant
produkt, og jeg har veldig tro på at vi trenger å tilføre mer innhold, enten i
form av bundle eller utvikle mer eget innhold, sier Husby.
– Pristaket ikke nådd
Og i rapporten peker flere på at de har fått dårlige råd det
siste året. Husby mener det gjør det ekstra viktig å ha et så godt produkt at
man må betale for det.
– Jeg mener ikke at pristaket
er uendelig høyt. Men folk må oppleve at det er verdt det.
Og flere i panelet hadde tro på bundling. I MBLs rapport svarer
nesten halvparten av de som har abonnement at de vil ha flere aviser, enten i
form av nasjonale nettaviser, lokalaviser eller nisjeaviser.
På spørsmål om hva som er interessant med bundleprodukter
svarer 59 prosent mer innhold til en bedre pris. 32 prosent trekker også fram
enklere innlogging.
Målgrupperedaktør i VG, Beate Amundsen Koren, sier at det er
viktig for de å fortsatt være relevante og nå så mange som mulig, og at de kan
vise fram at de har stoff som er verdt å betale for.
– For eksempel PodMe. Der når
vi de unge målgruppene, i tillegg til kvinner, som vi ser at vi sliter med å nå
med nyheter. Jeg tror bundling er en god måte å få til det på, sier Koren.
Hun legger til at VG har en veldig stor andel brukere som er
hyppige brukere, men ikke betaler.
– Vi har et mål om at vi skal
få folk til å logge inn. Men vi må se ulikt på hvilke brukergrupper vi skal
konvertere.
– Konkurrerer med nasjonale
Blant de målgruppene som ikke er like villig til å betale
for nyheter, er folk som er bosatt i Oslo. Her svarer i overkant av halvparten
at de har tilgang til et avisabonnement.
Nyhetsredaktør i Avisa Oslo, Hanne Taalesen sier at Oslo er
et utfordrende marked.
– For det første har man ikke
nødvendigvis den samme tilhørigheten til stedet man bor, fordi mange er
innflyttere. I tillegg er konkurransesituasjonen en helt annen. Når vi reiser
ut på en ulykke konkurrerer vi med VG og andre nasjonale titler, sier Taalesen.
Norgessjef for Watch Media, Kristin Stoltenberg, styrer sju
nisjeaviser i Norge. Hun er tydelig på at deres mål er å nå leserne i
arbeidstiden.
– Vi må være så viktige at
leserne legger fra seg jobben en stund, og får ny innsikt slik at de kan bli
bedre i jobben sin.
Hun tror heller ikke pristaket er nådd.
– Vi har bedriftsabonnement,
og da lager vi mange bundler internt. Og vi lytter til tilbakemeldingene fra
bedrifter på hva de trenger og priser. Men jeg tror ikke pristaket er nådd, men
det krever at vi holder oss relevante.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no