Adressa slår tilbake mot Amedias nye avis: Ansetter 10 nye journalister for vinne mediekrigen i Trondheim
Tirsdag ble det kjent at Amedia ansetter 13 årsverk til avisen Nidaros. Onsdag svarer Polaris-eide Adresseavisen med storsatsing. – Vi er klare til å ta konkurransen uansett om de ansetter 10 eller 100 personer, svarer Amedia-redaktør.
Der skal de ansette 13 redaksjonelle årsverk og går dermed i hard konkurranse med Adresseavisen om bystoffet.
Røyken fra gårsdagens nyhetsbombe i Trøndelag har så vidt lagt seg før Polaris Media og Adresseavisen svarer med å gasse opp satsingen på nyheter fra Trondheim ved å ansette 10 nye journalister. Det ble kjent på et allmøte onsdag.
– Skrudde opp tempoet
Sjefredaktør Kirsti Husby i Adresseavisen sier til Medier24 at de har jobbet lenge med en strategi om en slik satsing, men:
– Gårsdagens nyhet fra Amedia sørget for å skru opp tempoet vårt litt, sier Husby, som karakteriserer denne satsingen som svært offensiv.
– Vi skal styrke vår posisjon og fortsatt være den aller viktigste mediekanalen for annonsører som ønsker å treffe byens befolkning, sier administrerende direktør Tove Nedreberg i Adresseavisen.
Satsingen går først og fremst ut på å styrke seg i Trondheimsområdet, men også i kommunene rundt, hvor de allerede har en solid posisjon. Hun understreker at det er bra at de får en konkurrent som vil utfordre og at det vil skjerpe dem.
– Det passet oss godt at denne nyheten kom i går, for vi hadde uansett et allmøte i dag der vi la fram strategien – og det er viktig for oss å signalisere at vi satser.
– Ikke ofte dere går ut med en slik nyhet selv?
– Nei, det er lenge siden vi har ansatte 10 stk. i samme runde. Det er klart at det skal bli tøft å slå Adressa på hjemmebane.
– Og nå enda tøffere?
– Ja, absolutt.
Jubel internt
Husby vil ikke si noe konkret om hvor i redaksjonen de 10 nye årsverkene skal være eller hva de skal jobbe med – utover at det skal styrke dem i lokalstoffet.
– Vi må komme tilbake til hvordan satsingen skal være helt konkret.
– Hvordan ble nyheten tatt imot internt?
– Den ble tatt veldig bra imot. Vi satser på journalistikken og vi vet at det er den som skaper brukerinntektene fremover.
– Nå blir det en tøff konkurranse mellom dere og Amedia om å sikre seg de beste hodene?
– Adresseavisen er en attraktiv arbeidsplass, så vi skal jobbe hardt for å sikre oss de beste, som vi alltid har gjort. Det blir kjempespennende å få jobbe med.
Amedia er ikke bekymret
Arne Reginiussen, den nye redaktøren i Nidaros, sier til Medier24 at han ikke er særlig bekymret for at Adressa nå gasser opp satsingen.
– Jeg registrerte i går at Adressa nevnte at det var mange som hadde prøvd seg i byen uten å lykkes og at de ikke var bekymret for at vi kom. Men kanskje viser dette at de var litt bekymret likevel, ler han og fortsetter:
– Vi er klare til å ta konkurransen uansett om de ansetter 10 eller 100 personer. Vi skal bite godt fra oss uansett og har stor tro på modellen vår.
– Dere har uttalt at 13 årsverk er til å begynne med, men at dere har en opptrappingsplan. Vil dere vurdere å gasse opp satsingen enda mer nå?
– Ja, vi kommer til å ta en diskusjon nå om vi skal hente enda flere, avslutter redaktøren.