Nidaros-redaktør Arne Reginiussen og Adresseavisens sjefredaktør Kirsti Husby .

Nidaros i strupen på Adresseavisen etter «først og best»-uttalelse: – De er best på selvskryt

– Til syvende og sist er det leserne som gir oss svar på hvem de mener det er best å bruke pengene sine på, svarer sjefredaktør Kirsti Husby.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I forrige uke skrev Medier24 en sak om Adresseavisens abonnentsvekst. Avisen har fått 6000 flere abonnenter siden starten av 2020.

I saken sier sjefredaktør Kirsti Husby blant annet at hun tror økningen skyldtes at avisen «...har lyktes med å være først og best på hendelsesnyheter, samtidig som vi setter dagsorden med egne prosjekter.»

Kommentaren har ikke gått upåaktet hen hos Nidaros-redaktør Arne Reginiussen, som ikke er enig i Husbys påstand.

– Adresseavisen og Kirsti Husby er best på selvskryt. I saken deres sier de at de er først og best, og virker å være godt fornøyd med egen innsats, sier han til Medier24.

Reginiussen mener Adresseavisen ofte er senere ute med saker enn Nidaros.

– Vi ser at Adresseavisen ofte kommer ut med saker et par uker etter oss, så det Husby sier er en sannhet med modifikasjoner. Vi har ofte lurt på hvorfor Adresseavisen ikke får til mer enn de gjør, med tanke på hvilke ressurser de har, sier han.

Nidaros-redaktøren peker også på abonnentsveksten i sin egen avis. 

 – De sier også at de har fått 6000 flere abonnenter. Siden 1.1.2020 har vi fått 8900 abonnenter, altså mange flere enn dem,  med en tiendedel av ressursene deres. Det hadde også vært artig å se hvor mange av de nye abonnentene som bor i Trondheim.

 

Arne Reginiussen blir redaktør for nye avisa Nidaros.

 

– De henger etter på mye 

Reginiussen trekker også frem mange eksempler fra august måned der Nidaros har vært tidligere ute med å melde om saker enn det Adresseavisen har.

Overfor Medier24 kan han vise til at Nidaros har vært først ute med saker om blant annet saker om klager mot kommunale barnehagerlokale leger som er kritiske til Trondheim kommune, og om den store andelen sykepleiere som er ansatt på deltid i kommunen. 

I tillegg til disse eksemplene, peker Reginiussen også på begge avisenes dekning i forbindelse med Rosenborgs ansettelse av ny trener. 

– Vi ser at de henger etter på mye. Siden Husby også nevner Adresseavisens dekning av Rosenborg og Åge Hareide, kan jeg også nevne at det gikk et døgn fra Nidaros publiserte sitt intervju med Hareide, før Adresseavisen gjorde det samme. 

Reginiussen er ikke ferdig med å kritisere konkurrentens sportsdekning.

– Vi dekker også Ranheim tett, der Adresseavisen får kritikk, fordi de ikke har noen til stede på stadion når Ranheim spiller kamper engang.

Nidaros-redaktøren mener også at de gir Adresseavisen hard konkurranse på debattstoff, og viser blant annet til at debattplattformen deres, Trønderdebatt.no hadde i underkant av 100 000 unike brukere i forrige uke. 

– Jeg registrerer også at Husby ikke nevner Midtnorskdebatt.no i skryteintervjuet hos dere. Kan det være fordi hun ser at plattformen deres taper i kampen mot Trønderdebatt? Det har vært en kjempesuksess for oss og vokser veldig raskt, sier han. 

 

Husby: – Leserne gir oss svaret

Adresseavisens redaktør er ikke enig i kritikken fra Reginiussen.

– Det å lykkes med å være først og best på nyheter, betyr ikke at vi i Adresseavisen aldri blir slått av andre. For oss er det viktig at dekningen vår av hendelsesnyheter er både rask, men også grundig gjennomarbeidet, sier Husby til Medier24. 

Og legger til:

– At jeg ikke nevnte Midtnorskdebatt i intervjuet er tilfeldig, men om jeg nå får muligheten til å skryte av plattformen gjør jeg gjerne det. Debattstoffet går veldig bra hos oss.

Husby mener det er opp til leserne å vise de to redaktørene hvilken avis de to Trondheims-baserte avisene de foretrekker.

Kirsti Husby, sjefredaktør i Adresseavisen under Arendalsuka i 2019. 

– Arne Reginiussen og jeg kan sikkert diskutere hvem som slo hvem herfra til evigheten, men til syvende og sist er det leserne som gir oss svar på hvem de mener det er best å bruke sine penger på.

Husby tar heller ikke Nidaros-redaktørens kommentarer om selvskryt særlig tungt. 

– Når det gjelder selvskryt mener jeg at bransjen gjerne kan skryte enda mer av seg selv når vi gjør det bra. Jeg mener også at vi er aller best til å snakke om eksisterende problemer og utfordringer vi har, sier hun og legger til: 

 – Jeg er stolt over og fornøyd med det vi får til i Adresseavisen. Så får andre også glede seg over sitt.

– Vi er et helt annet produkt

Husby er også opptatt av å tydeliggjøre forskjellene mellom Adresseavisen og Nidaros.

– Vi er et helt annet produkt enn Nidaros, som er en utelukkende digital avis. Det er tilfelle både når det gjelder tematisk bredde og geografisk nedslagsfelt. I tillegg gir vi også ut papiravis seks dager i uken, sier hun.

 Hun håper også å kunne tilfredstille Reginiussens nysgjerrighet når det gjelder hvor de nye abonnentene kommer fra.

– Til spørsmålet om alle de flotte nye abonnentene våre og hvor de kommer fra, så har vi størst vekst i Trondheim.

– Er det mulig om størrelsen på andelen abonnenter som kommer fra Trondheim?  

– Jeg har bare vært raskt i kontakt med folkene på brukermarked hos oss i dag, så det vet jeg ikke. Trondheim er det største dekningsområdet for oss, og da er det jo ikke unaturlig at veksten er størst her, svarer Husby.

 – Klare til å ta kampen

Nidaros-redaktør Reginiussen forteller på sin side at avisen hans, som ble startet opp i begynnelsen av 2020, forventer å tjene penger fra og med 2021 av. 

– Vi ser at opplagsinntektene kryper opp mot 900 000 kroner i måneden nå, og vi regner med å være lønnsomme fra og med neste år av, sier han.

Avslutningsvis sender finnmarkingen et stikk i retning Adresseavisen.

– Vi er alltid klare til å ta opp kampen med Adresseavisen, og det er det vi leverer hver dag som har noe å si. Det har ikke hvor mange ganger vi klarer å skryte av vår egen fortreffelighet, som Husby liker å gjøre.

Powered by Labrador CMS