- Saken er gjengitt med tillatelse fra Universitetsavisa, hvor den ble publisert først.
Tilbudet innebærer at samtlige på NTNUs nett gjennom registrering og innlogging hos Schibsted via SPiD får gratis tilgang til pluss-artikler (bak betalingsmur) hos Adresseavisen, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen.
Da Universitetsavisa skrev om at tilbudet var på gang i fjor høst, var det snakk om at studentene skulle få gratis tilgang til avisene.
Nå viser det seg at alle på NTNUs nett kan bruke tjenesten.
Hvor lenge det forblir slik er uvisst, for det er ikke slik det skal være, ifølge utviklingsdirektør Roar Morset i Adresseavisen.
– Tilbudet skal være til studentene. Vi vil se på hva som har skjedd her sammen med leverandøren av løsningen, sier Morset til Universitetsavisa onsdag ettermiddag.
Målrettet reklame
Ifølge leder Marte Øien i Studenttinget NTNU, har tilgangen til avisene vært åpen siden onsdag for to uker siden.
Det er bare et par uker siden det ble klart at tilgang til Adresseavisen også blir en del av løsningen.
Avisene er tilgjengelig i Trondheim, Ålesund og Gjøvik, for alle som er koblet på Eduroam-nettverket, ifølge Øien.
Det er imidlertid ikke bare studenter og ansatte koblet på Eduroam som har gratis tilgang.
Når UA forsøker å lese artikler bak betalingsmurene via NTNUs gjestenett er det fritt fram.
Det betyr at hvem som helst kan koble seg på som gjestebruker på NTNUs nettverk og lese avisene gratis.
– Hensikten har vært at studentene skulle få tilgang, og det er for studentene vi har forhandlet fram avtalen. Hvem som har tilgang utover dette er utenfor avtalen vi har med Schibsted, sier Øien.
Prosjekteier for Schibsted student, Ninni Høver, bekrefter at det ikke er meningen at andre enn NTNU-studentene som skal ha tilgang bak betalingsmurene.
Hun sier det jobbes med å rette opp feilen.
– Det er ikke en del av avtalen vi har inngått at andre enn studentene skal ha tilgang, sier hun.
Det er konsulentbyrået Accenture og Aftenposten Event som sponser løsningen.
Øien forteller at det sponsoren får igjen, er retten til målrette reklame og å formidle informasjon ved innlogging.
– Men det er et premiss at studentene ikke skal bli spammet ned av reklame fra sponsoren, sier Øien.
Vil kapre fremtidige betalende avislesere
Schibsteds motivasjon for tilbudet til studentene er at de skal bygge digitale lesevaner over tid knyttet til Schibsteds merkevarer, og at sponsoren skal får mer relevante og segmenterte måter å kommunisere med studentene på.
Det opplyste kommersiell direktør for Schibsteds abonnementsmediehus, Tor Jacobsen, i en pressemelding i forbindelse med at en lignende avtale ble inngått på BI, ifølge Kampanje.
Morset i Adresseavisen sier det er viktig for avisen at studentene skal kunne holde seg oppdatert på det som skjer i samfunnet, både i Trondheim og landet for øvrig.
– For en student er det å kjøpe et avisabonnement noe som må vurderes nøye opp mot studentøkonomien. Det å gi studentene tilgang er noe vi ser på som en viktig del av samfunnsoppdraget vårt, sier han og fortsetter:
– Samtidig håper vi det fører til at de blir betalende abonnenter når de er ferdige med studiene. Det er viktig for oss å ha kunder som leser avisen uten å være abonnenter, men enda viktigere å ha betalende abonnenter, sier Morset.
I likhet med Morset sier Høver at studentene er en viktig målgruppe.
– Vi vet at denne målgruppen konsumerer mye nyheter, og at nettaviser i kombinasjon med sosiale medier er primærkildene deres. Studentene er en viktig målgruppe for oss. Vi ønsker at de skal bygge leservaner og kjennskap til våre produkter.
– Selv om studenter er aktive nyhetslesere har vi en lav andel betalende abonnenter i denne målgruppen. Derfor mener vi dette er et godt tiltak som kommer både oss, vår samarbeidspartner og studentene til gode, sier hun.
- Håper og tror det er bare positive sider ved dette
I utgangspunktet skulle avistilgangen åpnes til jul i fjor. Øien sier det har tatt tid å finne en sponsor, og at det derfor har tatt lengre tid.
- Har Studenttinget noen motforestillinger mot å la en sponsor få monopol på å pushe reklame til studentene på denne måten?
– Nei, det er ikke slik at det nødvendigvis er bare én sponsor, og vi skal godkjenne alle sponsorer. Det skal ikke komme sponsorer som går i mot det Studenttinget står for. Jeg håper og tror det bare er positive sider ved dette tilbudet, sier Øien.