Jula er tid for gaver, også fra arbeidsgiver. I hvert fall har det vært sånn tidligere. Men om det faktisk deles ut noe og isåfall hva gavene er, kan være så mangt.
Vi har spurt en rekke medier hva de gir til de ansatte og om det var noen spesiell tanke bak.
2023 har vært preget av kutt mange steder. Hos noen har det gitt endringer, mens andre sluttet med gaver for flere år siden.
VG:
– Etter dialog med de tillitsvalgte for noen år siden, så ble julegavene til de ansatte avviklet i VG, sier organisasjonsdirektør i VG, Andreas Arnseth.
– Vi ble i stedet enige om å bruke pengene på hyggelige sosiale aktiviteter før jul, som julebord, juleavslutning osv
Aftenposten:
– Hos oss er det den enkelte leder som ordner med julegave fra bedriften til de ansatte, sier HR-leder i Aftenposten, Thea Browne Gurholt.
NRK Direkte:
– I år har vi i Nyhetsdivisjonen valgt å fokusere på det sosiale, og vi har derfor lagt summen som vanligvis går til gave i samme pott som julebord-satsen, sier Kathrine Hammerstad, redaktør for NRK Direkte.
– Det har vært et hektisk nyhetsår der våre dyktige medarbeidere har stått på for å dekke krevende og omfattende saker i alle våre nyhetsflater døgnet rundt, og de fortjener virkelig å hygge seg sammen med gode kolleger før jul. I tillegg får alle ansatte julekort med en personlig hilsen fra ledelsen, med en stor takk for den imponerende jobben som er lagt ned gjennom nyhetsåret 2023.
Dagbladet:
– I Aller Media har vi i år, slik vi også har gjort noen tidligere år, valgt å bruke midler vi kunne benyttet til en tradisjonell julegave til hver enkelt ansatt til å gi et bidrag til Sykepleie på hjul. Dette er en organisasjon som jobber blant noen av de svakeste i samfunnet vårt her i Oslo, sier konserndirektør for HR i Aller, Hanne Haugsgjerd.
TV 2:
– TV 2 gir ikke felles julegaver til ansatte i år. Vi prioriterer sosiale sammenkomster i avdelingene og julefest for alle medarbeidere i begge byer, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeld i TV 2.
Adresseavisa:
– Vi har i de siste årene hatt som tradisjon å gi penger til et lokalt veldedig formål fremfor å gi julegaver til de ansatte, dette etter initiativ fra klubbene og ansatte selv, sier Kirsti Husby, sjefredaktør i Adressa.
– Formålene varierer fra år til år. Det er viktig for oss å kunne bidra med noe til lokalsamfunnet der vi er
Drammens Tidende:
– Vi gir gavekort som kan brukes i de fleste butikker i Drammen. Vi støtter lokalt næringsliv, og gir de ansatte en gave som treffer uansett behov, preferanse og smak, sier sjefredaktør Espen Sandli i Drammens Tidende.
Nordlys:
– De får en bag som også kan brukes som en sekk. Den vil ha en Nordlys-logo på, sier sjefredaktør i Nordlys, Helge Nitteberg.
– Vi håper og tror at gaven kan være nyttig, både i jobb og på fritida. I tillegg bidrar den litt til å synliggjøre Nordlys som merkevare ved at logoen er på