198 millioner bruker annonseblokkering. Ny rapport spår 330 milliarder i tapte inntekter

PageFair spår dyster utvikling for bannerannonsering.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Washington (NTB-AFP): Bruken av dataprogrammer som blokkerer nettannonser vil i år resultere i tapte inntekter på nærmere 180 milliarder kroner for nettaviser og andre nettsteder.

Det viser en ny undersøkelse utført av programvareselskapet Adobe og det irsk-baserte konsulentselskapet PageFair.

Undersøkelsen er oppsummert i en rapport som viser at 198 millioner mennesker verden over nå har installert programvare som blokkerer nettannonser. Dette er en økning på 41 prosent fra samme tid i fjor.

Mange innser ikke at det å installere programvare som blokkerer nettannonser kan få kostbare konsekvenser for nettpublikasjoner som lever av annonseinntekter, konkluderer rapporten.

Dersom utviklingen fortsetter som i dag, vil bruk av slik programvare resultere i et samlet inntektstap på over 330 milliarder kroner i 2016, lyder spådommen.

– De som bruker slik programvare påfører tragisk nok nettstedene de liker best tap i mangemilliardklassen uten å tenke over det, sier PageFairs leder Sean Blanchfield.

– Når annonseblokkeringen nå også tas i bruk i mobiltelefoner er det en overhengende fare for at forretningsmodellen som i to tiår har sørget for å holde internett åpent, nå kommer til å kollapse, sier han.

Databrukere kan i dag installere programvare knyttet til søkemotorer som Google Chrome som blokkerer mesteparten av nettannonsene.

Et tilsvarende verktøy ventes å bli tilgjengelig for Apples telefoner, nettbrett og PC-er senere i år, når operativsystemet iOS blir oppdatert.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS