- Det oppleves sterkere enn jeg trodde, mye mer reelt. Og dette ble noe helt annet enn å «bare» bruke briller, som jeg har testet tidligere, sier Adina Broady Aasebø, partner i In Sight LAB.
Det er digitalbyrået hun eier og driver sammen med Njål Berge og «morselskapet», mediebyrået In Sight.
Og Aasebø, kjent fra blant annet Dagbladet og Aller, snakker om labens siste nyvinning:
Et fullt utrustet VR studio med briller og et tomt rom med areal fem ganger fem meter og sensorer i taket som måler bevegelser.
Det vil si at du ikke bare kan se ting i virtual reality, du kan også oppleve virkeligheten mens du beveger deg.
Slik gikk det da Adina skulle opp i luftballongen:
Da Medier24 besøkte In Sight LAB i Stortingsgaten denne uka, fikk vi også prøvekjøre laben.
Og undertegnede kan bekrefte at det er heftige greier!
Dette etter å ha testet både å se ned i løse lufta fra en luftballong (og prøve å «gå planken») - samt et godt, gammeldags skytespill med ekle zombier.
- Jeg tror det er vanskelig å forstå potensialet av VR før man virkelig prøver det, sier Aasebø.
Som vi kan se i videoklippet, slet hun (i likhet med Medier24s utsendte) med en "virtuell høydeskrekk". Der hjernen tror du flyver 1000 meter over bakken, og får kneskjelv av å stå på beint gulv.
Og zombiene?
- Jeg ble rett og slett «skitredd». Måtte slenge fra meg brillene, ble fysisk redd og klarte det ikke, forteller hun.
Vil utvikle løsninger
Etter hva Medier24 forstår, er dette kun det andre tilsvarende VR-studioet i Norge.
Og når det ferske digitalbyrået In Sight LAB har tatt fart så raskt, er det med flere tanker i hodet på en gang:
For å utvikle løsninger for og sammen med kunder
Men ikke minst også av nysgjerrighet for hva som skjer med hjernen under VR-påvirkning - og hva man igjen kan bruke det til å utvikle.
- Dette skaper en rekke nye spennende bruksområder. For eksempel eiendom: Du kan ta på deg brillene og fysisk oppleve et hus, se på utsikten og sjekke lysforholdene, uten å være der. For turistnæringen kan man se for seg å lage virtuelle opplevelser av fallskjermhopp, båtturer langs fjorden eller andre «prøvesmaker» på reisemål, sier Adina Broady Aasebø. Bilbransjen, prøvekjøring og andre testing av produkter er en annen mulighet.
Hun ser også en rekke sosiale og psykologiske muligheter med VR-teknologi:
- Det forskes nå mye på hvordan man kan bruke virtuell virkelighet for å endres folks atferd, holdninger, eller ved behandlinger. For eksempel mot høydeskrekk eller klaustrofobi, sier Aasebø.
- Eller personer som ikke er vant til å omgås mennesker. Og kanskje mennesker som har en dårlig utviklet empati overfor andre mennesker - eller menneskegrupper?
- Ikke tiden for å være skråsikker
En drøy uke etter studioets ankomst, er det veldig nyhetens interesse for VR hos In Sight LAB.
Men hvor stort blir dette?
Det eneste Adina Broady Aasebø er sikker på at, er at det ikke er tiden for å være så sikker.
- Jeg tror vi lever i en tid der det ikke er lurt å være skråsikker. Det er ikke det som hjelper, men å være tilpasningsdyktig. Og ja - jeg tror vi kommer til å utvikle ting vi ikke kjenner til i dag, sier hun.
Ikke overraskende er spill og pornoindustrien blant dem som leder an i VR-løpet, sammen med teknologileverandørene. Og mye kan skje de neste årene, for ikke å si måneder.
Også fra In Sight LAB.
- Hva da?
- Vi har noe veldig kult på gang! Jeg kan ikke si hva ennå. Men det får vi komme tilbake til..., lover Aasebø.
Snakker ikke om A/B-testing, men A til Å
Da digitalbyrået bestemte seg for å investere i å bygge opp et VR-studio, var det med særdeles kort tid fra idé til beslutning, bestilling og gjennomføring.
Og det er en av fordelen for det lille, unge byrået.
Som i arbeidet med å utvikle løsninger, verktøy og digital kommunikasjon legger stor vekt på presisjon:
- Vi snakker ofte om A/B-testing - her gjør vi gjerne A til Å-testing. Det vil si at vi kan teste 30 ulike formater mot 30 ulike målgrupper. Og så kombinerer vi denne innsikten med kvalitativ analyse, å snakke med mennesker for å finne ut hva som faktisk skjer, sier Adina Broady Aasebø.
Hun og Njål Berge eier 17 prosent hver av In Sight LAB AS, In Sight AS resten.
Så langt med fem ansatte i «laben». Morselskapet har 17 ansatte, og i hverdagen deler disse både lokaler, strategier og verktøy.
Bygger nettverk med hele verden
Og nå bygger In Sight-byråene også nettverk med hele verden. Denne uka ble det kjent det mellomstore og selveide norske byrået blir med i et nettverk av andre uavhengige mediebyråer verden rundt. Local Planet heter nettverket, som samler byrer som Horizon Media, the7stars, Media Italia Pilot og Percept Media.
Ved lanseringen blir Local Planet representert i over 40 land, og nettverket vil samlet representere 3000 ansatte og en omsetning på over 10 milliarder dollar årlig.
- Vi er stolte av at In Sight er plukket ut som det norske alternativet i grupperingen. Vi er alle byråer med sterk lokal forankring, uten noen form for overstyring av internasjonale eiere, sier administrerende direktør Geir Kjærnes i In Sight.
Nå vil både moderbyrået og In Sight LAB få tilgang på nettverk, verktøy, kompetanseutveksling og best practice fra hele verden.
- Da kan vi jobbe til det beste for kunden, og ikke være låst til ett system eller et spesielt nettverk. Men samtidig dra nytte av erfaring fra hele verden, sier Adina Broady Aasebø.
- Og så kan vi bruke all vår tid på kunden, uten å bruke tid på rapportering eller penger på dyre avgifter for store nettverk.
- Dere får fordelen av å samarbeide, men ikke «ulempene» av å være veldig store?
- Ja, det kan du si.
- Fram til også In Sight blir oppkjøpt av en av disse gigantene?
- Det tror jeg ikke vi skal!, smiler Aasebø.
...og slik gikk det da Medier24 testet både luftballongen og zombie-jakt: