- Potensialet? Man skal jo være veldig forsiktig med å spå. Men en 10 prosent markedsandel bør ikke være urealistisk. Det vil si 10.000 solgte boliger i året.
Geir Kjærnes er nøktern, men rimelig offensiv i ambisjonene, når han presenterer framtidsplanene til Propr.
Gründeren og sjefen for mediebyrået InSight har fått seg en relativ ambisiøs «hobby»:
Sammen med noen av landets mest erfarne eiendomsmeglere, er planen å disrupte meglerbransjen.
På samme måte som Über har rystet drosjene og Airbnb har disruptet reiselivet, for å bruke en forslitt klisjé.
Fjerner meglerleddet for de enkle salgene
Bak Propr står flere profiler fra meglerhuset Sem & Johnsen, sammen med Kjærnes, og tidligere toppsjef i DNB Markets, Paal Karstensen.
Tjenesten består av en digital verktøykasse for deg som vil selge egen bolig, som gjør hele prosessen enklere.
Når du registrerer boligen, kommer alle eiendomsdata fra Ambita automatisk på plass - og med bilder og presentasjon fylt ut, sender Propr leiligheten eller huset rett inn på FINN. Visningen kan du kjøre selv, eller bestille assistanse.
Videre får du muligheten til å kjøre en ryddig budrunde, og ikke minst: Profesjonell hjelp fra Sem & Johnsen når selve salget og oppgjøret skal gjøres. Propr samarbeider også med Pareto bank og forsikringsselskapet Protector.
Og det har blitt godt mottatt:
- Over 500 registrerte brukere er allerede på plass. Vi har de første FINN-annonsene ute i Propr-design. Og når som helst kan det første salget skje, sier Geir Kjærnes.
Prisen for hele pakken, inkludert oppgjør, er normalt 35.000 kroner. Det er langt under hva en megler koster.
Men nok til å skape butikk: Hvis Propr en dag når målet om 10.000 boligsalg, kan det gi en omsetning på 350 millioner kroner.
Men hvorfor går Sem & Johnsen i gang med noe slikt - å disrupte sin egen bransje?
Det handler blant annet om at de normalt gjør veldig store salg og de aller dyreste prosjektene, og selv ikke er til stede i «hverdagsmarkedet». Altså går S&J mer til angrep på konkurrentene enn seg selv.
I et marked hvor vanlige leiligheter og hus nærmest selger seg selv i disse tider.
- Boliger opp til 5-6 millioner kroner, de er ganske lettsolgte. Hvis du vet at naboleiligheten gikk for 2,9 millioner kroner, så vet du omtrent hvor du skal legge deg, sier Kjærnes.
Og slår til:
- Du trenger ikke en megler som koster flere hundre tusen kroner til å fortelle deg hva toromsleiligheten din koster. Å selge slike objekter er som å selge en pose peanøtter, mener han.
- Hva kan dette bety for meglerbransjen?
- Hvis jeg skal tørre å tenke tanken og vi lykkes med det vi gjør, så tror jeg ikke eiendomsmeglere kan drive med vanlige boligsalg framover. De vil drive mer med næringsmegling, store prosjekter og utbygging, sier Kjærnes.
Han legger også vekt å at Propr ikke bare er for de store byene. Det kan også bidra til enklere salg på mindre steder - der det knapt nok fins meglere, eller én aktør har monopol i hele markedet.
Full krig mot egen bransje
Ved lanseringen av Propr var gründerne enda skarpere i talen:
- Halvparten av eiendomsmeglerne i Norge vil være uten jobb i Norge om fem år, sa daglig leder Christoffer Aksjer i Sem & Johnsen til E24 i mai.
Norges eiendomsmeglerforbund hadde ikke da særlig tro på tjenesten.
En måned senere hadde de dog våknet - og E24 meldte at NEF har bedt Finanstilsynet vurdere om Propr er lovlig eller ikke.
Direktør Carl O. Geving i NEF uttalte seg slik:
– Dette er kvasi-eiendomsmegling, en light-utgave av tjenestene meglerbransjen tilbyr, som verken ivaretar interessen til kjøpere eller selgere. Den synes heller ikke å være i tråd med loven.
Gründerne bak tjenesten tok ikke angrepet veldig tungt, og Geir Kjærnes konstaterer nå overfor Medier24:
- Bransjen er i hvert fall fremoverlente med tanke på å angripe Propr. Jeg tror de prøver å ta tjenesten ned i frykt, for så lenge det er utgangspunktet, har de åpenbart ikke andre alternativer...
- Men vi har selvsagt tenkt på alle forhold før vi etablerte tjenesten - og snakket med alle relevante myndigheter, sier Kjærnes.
Jobber mot Facebook og mediehus
Og med et mediebyrå på laget, skorter det i hvert fall ikke på markedsføringskompetansen i Propr. Foruten Geir Kjærnes jobber også datterselskapet til In Sight, det digitiale miljøet In Sight LAB, offensivt med tjenesten.
- Vi jobber veldig grundig med å treffe akkurat den riktige målgruppen. Det handler ikke om å treffe hele Norge, men akkurat de som er interessert i en slik tjeneste. Eller kjøperne som er aktuelle for akkurat den boligen.
Slik beskriver LAB-sjef Adina Broady Aasebø måten de jobber på - og det innebærer bruk av både Facebook, innholdsmarkedsføring og avtaler med tradisjonelle medier. In Sight LAB bruker også teknologiske annonsekjøp, men kjøper ikke i blinde eller på åpne børser.
- Vi jobber 100 prosent transparent, og bruker innsikt til å få ut budskapet, legger hun til.
In Sight LAB har tidligere vært omtalt for deres satsing på Virtual Reality, og Aasebø tror VR kan ha et stort potensial for boligsalg også: Tenk om du kan gå på visning bare ved å ta på deg brillene?
Mediehusene blir kanskje ikke bare samarbeidspartnere for Propr. Uten at Geir Kjærnes & co har det travelt, så er det ikke gitt at gründerne vil eie eiendomssatsingen selv for evig.
- «End gamet» er kanskje at dette vil bli eid av en publisher? Man kan også se for seg en bank, eller andre betydelige aktører, sier han.
Nok en supermegler blir med på laget: Nordvik går fra Privatmegleren til Propr
Bak Propr står en håndfull engasjerte gründere som i all hovedsak har annet å stelle med på dagtid, men nå har selskapet fått en daglig leder på plass.
Og det er en relativt solid signering:
Merete Nordvik har sagt opp som daglig leder i Privatmegleren, for å gå til samme jobb i Propr.
Nordvik har tidligere vært med å bygge opp Nordvik&Partners, og regnes som en av byens faglig dyktigste meglere - som også har lært opp en rekke av Oslos eiendomsmeglere.