Rolv Erik Ryssdal, tidligere administerende direktør i Schibsted, nå leder i Adevinta.
Ole Gunnar Onsøien
Inntektene til Adevinta øker - men usikkerhet i reklamemarkedet svekker veksten
Adevinta leverer tall for andre kvartal, som viser vekst i samlede inntekter, til tross for en utfordrende situasjon i reklamemarkedet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det er bare noen måneder siden rubrikkselskapet som oppstod etter Schibsted-splitten, Adevinta, gikk på børs. Adevinta er et selskap som driver med rubrikkannonser, tilsvarende Finn.no, bare utenfor Norden.
Nå leverer de resultater for andre kvartal 2019, og konsernsjef i selskapet, Rolv Erik Ryssdal, er fornøyd med hvordan selskapet har blitt mottatt så langt.
– Adevinta har blitt etablert som et eget selskap, og har blitt godt mottatt hos alle aksjonærer. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre operasjonene, samtidig som vi evaluerer mulighetene for vekst i markedet, sier Ryssdal i en pressemelding.
Blant annet har driftsresultatet gått opp med 20 prosent, og ligger nå på 50 millioner euro. Marginen er også økt fra 25 til 27 prosent, ifølge pressemeldingen.
De samlede inntektene til selskapet økte med 13 prosent, til 185 millioner euro. Samtidig skriver de at annonseinntektene er noe lavere enn forventet, grunnet en utfordrende økonomisk situasjon i enkelte kjernemarkeder, om man sammenlikner med andre kvartal i fjor.
Det har påvirket resultatet negativt.
– Mykhet i display-markedet, som følge av en kombinasjon av globale reklamebransjefaktorer og tøffere økonomiske forhold – har fortsatt å påvirke totalomsetningen negativt. Initiativer tatt i 1. kvartal 2019 har hatt noen positiv effekt, sier Ryssdal i meldingen.