Administrerande direktør Rolv Erik Ryssdal i Adevinta.
Tore Meek / NTB scanpix
Schibsteds nye rubrikkselskap døpes Adevinta
Vedtok på en ekstraordinær generalforsamling mandag å skille ut rubrikkselskapet og børsnotere det 10. april.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Administrerende direktør Rolv Erik Ryssdal presenterte mandag selskapets nye navn Adevinta. Inntil nå har selskapet gått under det foreløpige navnet Marketplace International (MPI).
Selskapet driver virksomhet i 16 land i Europa, Sør-Amerika og Nord-Afrika. Det innebærer selskapets tungvektere Leboncoin i Frankrike, InfoJobs i Spania og Subito i Italia.
– Vi ønsker å endre verden i en positiv retning ved å hjelpe alt og alle med å finne en ny mening. Vi tror alle hus kan være et hjem, at alle mennesker kan spille en rolle, og at alt kan leve et andre liv – de må bare finne deres matchende behov. Våre markedsplasser skaper disse treffene, støtter lokalsamfunnet og bygger en bærekraftig fremtid, sier Adevinta-sjef Ryssdal i en pressemelding.
Det var 18. september i fjor at nyheten om at selskapet skiller ut sin internasjonale rubrikkvirksomhet i et annet selskap, MPI, kom. Meldingen kom samtidig som Kristin Skogen Lund ble annonsert som ny Schibsted-direktør.
Ifølge selskapet selv har rubrikktjenestene til Adevinta 1,5 milliarder besøkende i måneden.
Selskapets styre vil bestå av leder Orla Noonan, Kristin Skogen Lund, Peter Brooks-Johnson, Terje Seljeseth, Sophie Javary og Fernando Abril-Martorell Harnández.