– Vi kan ikke akseptere en totalutflating, så vi skifter fokus fra antall abonnenter til inntekter per kunde.
Det sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted til Medier24 etter onsdagens førstekvartalspresentasjon. ARPU – average revenue per user – som det heter på fagspråk, er ordet hun bruker.
Schibsted leverer et sterkt førstekvartal i 2019, og oppnådde en ebitda-margin på 14 prosent, opp fra 11 prosent samme periode i fjor.
Overpresterer
Omsetningen for konsernet var stabil på drøyt tre milliarder kroner, mens VG går noe ned som følge annonsemarkedet.
Digitale inntekter for mediedivisjonen gikk opp fem prosent, og fortsatt øker abonnementstallene hos avisene.
– Det viktige for mediene er å bygge opp de digitale abonnentene. Der mener jeg vi på mange måter overpresterer på veksten.
– Forventer du en utflating i digitale brukerinntekter snart?
– Nei, jeg gjør ikke det. De fortsetter å levere, og ligger på 20-tallet på vekst i digitale abonnement, og det er veldig sterkt.
– Vi har et skifte i fokus fra volum til verdi. Vi begynner etter hvert å nå en utflating i antall abonnenter, og nå jobber vi for å øke verdien fra de vi har, sier hun.
Finn og VG merker annonsenedgang
Markedsplassene i Norden opplever også en stor inntektsvekst, som øker ebitda med 20 prosent til 321 millioner kroner i første kvartal.
På annonsørsiden, derimot, var tallene noe dystrere i første kvartal.
– Det går bra med rubrikktjenestene, men det har vært et dårlig kvartal for annonser. Det trekker ned her og der, sier Skogen Lund.
– VG og Finn har særlig merket det. Vi har ikke sett det samme på abonnementsavisene. April er vesentlig bedre, så jeg er ikke bekymret. Sånn er annonsemarkedet. En får noen hiccups innimellom. Jeg tror det handlet litt om at alt kom litt seint i gang på nyåret. Mange har sittet litt på gjerdet av ulike årsaker.
– Du tror ikke VGs annonsenedgang skyldes vinteren og vårens turbulens?
– Nei, du ser det i hele markedet, så jeg kobler det ikke til det i det hele tatt.
– Jeg tror det er forbigående. Vi ser allerede bedre tall i april, legger hun til.
Og mer får hun ikke lov å si om andre kvartal.
Heller ikke styreleder Ole Jacob Sunde er spesielt bekymret for inntektsnedgangen i VG.
– Det er nok naturlige svingninger i markedet. En ledende aktør som VG vil merke det ekstra tydelig, sier han til Medier24.
– Men vi er et selskap som tenker langsiktig, la han til.
Tror ikke på smitteeffekt fra Finland
I rapporten fremgår det også at finanstjenesten Lendo ekspanderer og utvider til nye land som Danmark, Polen og Østerrike. Det påvirker også resultatet negativt, og ebitda for konsernets finansielle tjenester faller fra 91 millioner kroner i fjorårets førstekvartal, til 57 millioner kroner i år.
– Det er noen små pletter vi ikke er helt fornøyd med, men det er bra i det store og hele. Lendo går for eksempel ikke bra nok i Finland, sier Skogen Lund.
Hun legger til:
– Internasjonal ekspansjon av Lendo vil gå utover marginene. Der skal vi bruke mellom 70–100 millioner i år, og mye av det er allerede i gang. Vi har bygd opp en organisasjon, satt i gang markedsføring, og så har vi hatt noe mer markedsføring i de etablerte markedene fordi det har vært litt svingninger i det segmentet.
Skogen Lund fortsatte om Finland:
– Der underpresterer vi. Det er vi ikke fornøyd med, og det trekker ned en del, la hun til.
Skogen Lund ønsker ikke å gå detaljert inn i problemene i Finland, men peker blant annet på utskiftninger i ledergruppen.
Hun tror ikke problemene er overførbare til resten av Lendo-virksomheten.
– Nei, det håper vi da inderlig ikke. Av og til bare skjer det, uten at det er overførbart, sier hun.
– Hele Norge burde være stolt
Tirsdag leverte børsferskingen Adevinta, som er Schibsteds utskilte selskap som driver med internasjonal rubrikkvirksomhet, sine førstekvartalstall.
Selskapet doblet resultatet, og leverte et resultat før skatt på 37 millioner euro, som er en forbedring på 19 millioner euro målt mot samme periode i fjor.
Adevinta har oppnådd gode resultater på børsen siden notering. Da Schibsted solgte seg ned til 60 prosent eierandel i selskapet priset de aksjen til 78 kroner per stykk. Dagen etter noteringen ble aksjen omsatt for rundt 90 kroner, mens kursen nå ligger rundt 84 kroner.
Skogen Lund gløder opp så fort hun får muligheten til å snakke om rubrikkselskapet:
– Børsdebuten til Adevinta har vært helt fenomenal, og det er jeg stolt over. Det er et eventyr, og hele Norge burde egentlig være stolt over det. Det er den største børsnoteringen etter Statoil og Telenor, som var statlige monopol. At vi har klart å starte dette fra «scratch», og få til en digital internasjonal gigant, som det er, synes jeg er innmari bra. Det håper jeg er til inspirasjon for resten av næringslivet i Norge, avslutter hun.