Oppkjøpet - som er prissatt til rundt 85 milliarder kroner - har dominert hos finansnettstedene gjennom dagen, og skaper også engasjement internt i konsernet.
Konserntillitsvalgt i Schibsted, Rune Berge, sier han har fulgt spent med på forhandlingene.
– Vi synes dette er kjempespennende. Jeg har visst om dette en stund, og har heiet på oppkjøpet, sier han til Medier24.
– Vi håper dette vil gi positive ringvirkninger på sikt for hele selskapet, og føre til at vi står sterkere for fremtiden, sier Berge.
– Dette er viktig for den nordiske satsingen til Schibsted. Nå får vi et tydelig fottrykk i hele Norden, sier Berge.
– Det betyr også mange flere ansatte både i Finland og i Danmark, som det blir spennende for meg å bli kjent med, sier han.
Også klubbleder i Aftenposten, Kristjan Molstad, omtaler gigantoppkjøpet som «spennende», men ikke oppsiktsvekkende.
– Jeg har regnet med at det ville skje noe, og komme en form for sammenslåing. Men jeg er kanskje litt overrasket over at det er Adevinta som er kjøperen, og ikke blir kjøpt opp, sier han til Medier24.
Molstad tror likevel dette oppkjøpet åpner opp for et fremtidig salg.
– Dette kan øke sannsynligheten for at Adevinta blir helt solgt ut av Schibsted. Det tror jeg mange i selskapet også ønsker, sier han.
– Når moderselskapet blir verdt en brøkdel av det som Adevinta er verdt, så vil nok noen mene det er på tide på selge. Det blir som å eie en gjøkunge som er 50 til 100 ganger større enn deg selv, sier Molstad.
– Håpet å få penger tilbake
På spørsmål om hvor mye han tror millardkjøpet vil få å si for den publisistiske delen av Schibsted i fremtiden er Molstad klar:
– Fint lite. Det blir nok ikke noe sugerør eller fri flyt inn til mediehusene. Men det er nok flere, mer erfarne journalister som vil synes det er litt urettferdig, sier Molstad, og henviser til hvordan situasjonen var mellom Schibsteds mediehus og rubrikkvirksomhet tidligere på 2000-tallet.
– Den gangen var det mediehusene som gikk best, og finansierte på mange måter rubrikksatsingen til Schibsted. Mange har nok derfor i flere år håpet at mediehusene nå skulle få noen av pengene tilbake. Men slik har det ikke vært, og jeg ser heller ingen grunn til å tro at det blir slik fremover, sier Molstad.
Han er mer opptatt av hvordan det nye Adevinta vil kunne påvirke Schibsteds finansielle muskler fremover.
– Spørsmålet er hva som skjer hvis det går bra eller dårlig med nye Adevinta, eller hvis Schibsted selger seg ned eller helt ut. Vi så i dag (tirsdag) at Adevinta-aksjene drar med seg Schibsted-aksjene. Det påvirker også mediehusenes «cash flow» direkte, sier Molstad.
Klubbleder i VG, Jørgen Braastad, tror heller ikke Adevinta-veksten vil drysse fremtidige midler over journalistikken på Schibsted-huset.
– Nei, at Adevinta nå vokser vil ikke påvirke så mye. Men jeg håper mediehusene fortsatt vil spille en stor rolle i Schibsted fremover, sier Braastad til Medier24.
– Da Adevinta og Schibsted ble delt var det veldig positivt for oss som jobber i nyhetsavdelingen, ettersom det ble økt fokus på journalistikken. Jeg håper det fortsetter, sier han.
Konserntillitsvalgt Berge tror på sin side at oppkjøpet kan på sikt gi synergieffekter, også for den publisistiske delen av konsernet.
At Schibsted-kontrollerte Adevinta nå samtidig legger milliarder på forhandlingsbordet forstår han ser litt rart ut - sett utenfra.
– Men kuttene i news media-avdelingen er helt uavhengig av Adevinta-prosessen. Det er snakk om helt nødvendige omstillinger grunnet endringer i markedet, med mindre print og mer digitalt avtrykk, sier Berge.
Molstad forstår også de som stusser.
– Det er litt overraskende. Men det finnes nok en faglig sunn og fornuftig forklaring på hvorfor det er viktig for Schibsted å utvide Adevinta, sier han.
Adevinta:
* Adevinta ble dannet da mediekonsernet Schibsted skilte ut den internasjonale rubrikkvirksomheten utenfor Norden.
* Selskapet ble notert på Oslo Børs i april 2019 og var da den største børsnoteringen siden Telenor. Schibsted er den største eieren.
* Adevinta har digitale markedsplasser i 16 land. Til sammen har selskapet 36 produkter og markedsplasser med 1,5 milliarder månedlige sidevisninger. Dette omfatter blant annet franske Leboncoin og spanske Milanuncious. Selskapet eier også halvparten av den store tjenesten OLX i Brasil, samt tjenester i land som Mexico, Chile, Hviterussland, Colombia, Den dominikanske republikk, Marokko og Tunisia.