Christopher Pahle, Adel Khan Farroq og Einar Aarvig, filmanmeldere i dagbladet
Dagbladets filmanmeldere er kritiske til utviklingen i egen avis.

MENINGER:

Kulturavisa Dagbladet gir opp kulturen

«Kulturavisa Dagbladet har ikke publisert en eneste ny filmanmeldelse siden midten av juli», skriver tre filmanmeldere i Dagbladet, som ikke helt vet om de lenger er filmanmeldere i Dagbladet. 

Publisert Sist oppdatert

Kulturavisa Dagbladet har i samme periode trykket totalt én tv-anmeldelse (Kevin Vågenes’ nye true crime-parodi), og to konsertanmeldelser (Blur på Øya-festivalen og Depeche Mode i Telenor Arena).

Kulturavisa Dagbladet informerte undertegnede tre film- og tv-anmeldere, da vi etter tre måneder omsider fikk mast oss til et avklaringsmøte i september, at et tøft annonsemarked gjør at kulturavisa Dagbladet er nødt til å satse på sine kjerneområder, og at vi ikke er en del av dem. 

Det er visst heller ikke kulturanmeldelser generelt, egentlig (bortsett fra Dagbladet Bok, som fortsatt publiserer som før).

Såkalt snakkis-potensial

Kulturavisa Dagbladet kunne videre informere om at når anmeldelseskranen en gang i uoverskuelig fremtid igjen blir skrudd på, vil det være snakk om maks 1-2 film- eller tv-anmeldelser i måneden. Og da ville det i hovedsak dreie seg om anmeldelser av filmer eller serier med såkalt snakkis-potensial. Det vil si at de allerede er etablert som «fenomener».

Kulturavisa Dagbladet sa ikke rett ut at dette dreide seg om filmer eller serier som kunne hektes på en kjendis eller noe annet klikkvennlig. 

Det kan her være betimelig å nevne at kulturavisa Dagbladet den siste uken har valgt å trykke en sak om alle de dårlige anmeldelsene andre aviser har gitt til realityprogrammet «Jaget», der et snakkis-potensielt fenomen som Märtha Louise er deltager; og en om at humorserien «Kjendis AS», med fenomener som Thomas Numme, Harald Rønneberg og Truls Svendsen på rollelisten, har fått både én veldig god og én veldig dårlig anmeldelse. 

Om det skulle være noen tvil: Kulturavisa Dagbladet har ikke selv anmeldt «Jaget» eller «Kjendis AS».

«Tvilstilfeller»

På direkte spørsmål fra oss, kunne kulturavisa Dagbladet samtidig fortelle at en ny film fra eksempelvis Martin Scorsese – en av verdens aller mest anerkjente filmkunstnere; eller «Hør her’a!» – en ny, norsk mellombudsjettsfilm basert på en populær, kritikerrost roman med viktig og høyaktuell tematikk, ville defineres som «tvilstilfeller». 

Kulturavisa Dagbladet hadde ikke noe godt svar på hva som ikke ville kvalifisere som tvilstilfeller, bortsett fra nye Marvel-filmer.

Kulturavisa Dagbladet kunne imidlertid beklage og har forståelse for at dette ikke er de svarene vi ønsket oss, men det er dessverre ingenting kulturavisa Dagbladet kan gjøre.

Kulturavisa Dagbladet hadde heller ikke noe veldig godt svar da vi påpekte at kulturelle fenomener og snakkiser ofte var vriene å forutse, og at kulturkritikk vel så ofte handler om å løfte frem uoppdagede verk som fortjener omtale, og nettopp gjøre dem til fenomener. 

Men mulig kulturavisa Dagbladet hadde dårlig dekning i videomøtet vårt akkurat da. Det ble tross alt avholdt fra passasjersetet i en bil.

Holdt på å droppe «Oppenheimer»

(Det kan også føyes til at Kulturavisa Dagbladet – som vil prioritere fenomen-filmer med snakkis-potensial fra nå av – i mai sendte ut en mail der de strammet inn antall avtalte sommeranmeldelser og informerte oss om at blant annet «Oppenheimer» var veid og funnet for lett. Men vi kunne beholde blant annet «Transformers: Rise of the Beasts». 

Til kulturavisa Dagbladets forsvar skal det sies at de lyttet til filmanmelderne sine da det ble ymtet frempå at denne tre timer lange «Oppenheimer»-greia, som handler om noe så usexy som historie, potensielt ville bli en av årets største filmer, og lot oss anmelde den likevel, på bekostning av Transformers.)

Det er her på sin plass å påpeke at kulturavisa Dagbladet i all hovedsak består av sympatiske, dyktige ansatte. Det er ikke deres skyld at kulturavisa Dagbladet ikke lenger har kultur som kjerneområde, eller at de velger å holde kulturfrilansere med diffuse arbeidsavtaler på uavklart gress i mange måneder.

Den forsvundne kulturredaktør

Kulturavisa Dagbladet fikk nemlig ny sjefredaktør i juni. I sjefredaktørens programerklæring av i sommer, ble ikke ordet kultur nevnt en eneste gang.

Kulturjournalistiske kjemper med tilknytning til Dagbladet, som Arne Skouen og Arne Hestenes, ble derimot entusiastisk namedroppet. Førstnevnte fant opp terningkastet, sistnevnte opprettet den prestisjetunge Hestenes-prisen for fremragende kulturjournalistikk, som deles ut av Den norske filmfestivalen, Institutt for Journalistikk og kulturavisa Dagbladet.

Kulturavisa Dagbladet står dessuten fortsatt uten kulturredaktør, et halvt år etter at Sigrid Hvidsten sluttet i stillingen. Det er i skrivende stund uklart om kulturavisa Dagbladet kommer til å ansette ny kulturredaktør. 

Det er også i skrivende stund temmelig uklart om noen i de øverste Aller-etasjene på Økern bryr seg om hvorvidt kulturavisa Dagbladet skal ha en kulturredaktør i fremtiden.

Det er uvisst om kulturavisa Dagbladet deler sine anmelderes oppfatning om at kulturkritikk kan være noe mer enn forbrukerjournalistikk og seertips. 

Eller om at det å utgi en avis og skrive om kultur, i det hele tatt bør drives av andre hensyn enn å generere stigende klikkurver, for å tekkes annonsører. Om at vi alle har et felles ansvar for hva vi bringer ut i offentligheten, og hvilken retning vi bidrar til at denne dreies i.

Høye og mørke? 

Kanskje synes kulturavisa Dagbladet at vi gjør oss litt for høye og mørke på egne vegne. 

Når vi hardnakket insisterer på at filmer og fjernsynsserier – de desidert største, mest toneangivende, folkelige, emosjonelle, bevisstgjørende, opinionsdannende, manipulerende, kulturformende og verdensendrende massekunstformene vi har, er verdt å skrive om, å diskutere i offentligheten, å skape engasjement om og stimulere til refleksjon rundt.

Og i forlengelsen av det, at en sunn, kritisk og mangfoldig kulturoffentlighet er en essensiell forutsetning – ikke bare for et levende kulturfelt, men en kultur som sådan . 

At dette er fullt mulig å formidle på en tilgjengelig og til og med tabloid måte, uten at det går på bekostning av integriteten eller kvaliteten. Det mener vi i all ydmykhet at vi har flere eksempler på at vi har fått til.

Eller at et sånt kulturfelt ikke blomstrer ved bare å skrive om allerede etablerte snakkiser, men ved å skape kontinuitet og kontekst. Ikke minst ved å løfte frem også det som ikke er drevet frem av økonomiske PR-muskler.

Kanskje er kulturavisa Dagbladet enig i alt vi sier her, de bare tenker at det får bli noen andres ansvar å holde dette i live. 

Så kan kulturavisa Dagbladet heller skrive saker om hva de andre avisenes anmeldere synes om den nyeste serien til Nummis, Rønnis og Truls, eller et medlem av kongefamilien.

For AKKURAT NÅ har kulturavisa Dagbladet tydeligvis andre ting å gjøre.

———————————————-

Medier24 har vært i kontakt med Dagbladet. De ønsket ikke å svare samtidig, men har i etterkant svart på kritikken i denne saken

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS