Podkast-giganten Acast etablerer seg i Norge - og ansetter Erik Bratland som salgssjef i Norge.

Podkast-giganten Acast etablerer seg i Norge

Kjøper også opp selskapet Pippa og hyrer på tidligere Spotify-ansatt Erik Bratland som salgssjef i Norge.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Acast samler over 7000 podkaster over hele verden, og har nå besluttet å etablere seg i Norge, skriver de i en melding.

Samtidig skriver de også at de kjøper Pippa, som er en plattform som i dag brukes for podkast av blant annet Dagens Næringsliv, Nettavisen og Bergens Tidende.

«Idag har Acast allerede over åtte millioner lyttinger per måned i Norge og sammen med Pippa hoster de nærmere 300 norske podkaster, deriblant de største Tusvik & Tønne, Harm og Hegseth og Konspirasjonspodden», skriver de i en melding. 

Acast er et selskap etablert i 2014, som tilbyr en plattform og en infrastruktur for podkast «hvor podcastskaperne kan håndtere innholdet sitt og distribuere det fritt på alle podcastplattformene, som Spotify, Apple Podcasts og en hel rekke andre» og «som betyr at alt innhold blir gjort tilgjengelig for lytterne på alle plattformer, mens podkast-skaperne kan overvåke og tjene penger på annonsørinnholdet», ifølge dem selv.  

At de etablerer seg med kontor i Norge, betyr blant annet at de ansetter. Først ut er Erik Bratland, som blir med på laget som ny salgssjef i Norge. Han har bakgrunn fra blant annet Spotify og mediebyrået Carat. 

Ifølge pressemeldingen gleder Bratland seg til å sette i gang med den nye jobben. 

 

– Det norske podcastmarkedet har vært, og er, uoversiktlig for så vel annonsekjøpere som podkastere. Markedet preges av svært mange distribusjonsformer, og podkasterne er ofte avhengige av flere tilbydere for å kunne håndtere, distribuere og selge annonser til sine podkaster. De som velger Acast får alt under samme tak, sier Erik Bratland, Sales Director i Acast i Norge.

Powered by Labrador CMS