Helgen 21. til 22. mars økte Acast sine lyttertall med syv prosent – både nasjonalt og globalt, ifølge en pressemelding formidlet av pr-byrået Patriksson. Globalt betyr økningen 750.000 flere lyttere i perioden, står det videre.
I Norge økte kategorien barn og familie med 75 prosent, mens podkasten «Foreldrerådet» opplevde en 121 prosent økning på én uke. Lyttingen til sportspodkaster har gått noe ned, trolig som følge av avlyste arrangementer verden over.
– Det er imponerende hvor raskt pod-skaperne tilpasser innholdet sitt til det lytterne egentlig trenger akkurat nå – delte historier, distraksjon og informasjon, sier Erik Bratland, salgsdirektør i Acast i Norge, i pressemeldingen.
Videre sier han:
– Det som er fascinerende med data og lytteoppførsel, er at de direkte reflekterer det som skjer i samfunnet vårt.
Acast er en podkastplattform som kobler lyttere, skapere og annonsører i en fullt integrert løsning.
Bratland tror økningen skjer fordi vi trenger å føle oss samlet i en periode som ellers kan være ganske stille.
Tall fra Acast viser også en fortsatt økning i podkaster som snakker om koronaepidemien. Over 1.400 episoder i Acast-universet har publisert dedikerte pandemi-episoder siden 22. januar.
Episoder som inneholder «corona» eller «covid» i tittelen har blitt lyttet til mer enn 27,5 millioner ganger globalt, står det.