Podkasterne Hans-Petter Nygård-Hansen og Marius Karlsen.
Gard L. Michalsen
MediaPuls 166: Stadig flere hører på podkast. Men hvem er den typiske lytteren?
PODKAST: Kantar TNS har på oppdrag for AdLink og Acast gjennomført den første store podkastundersøkelsen. Vi tar en kikk på resultatene.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Podkastlyttingen er i sterk vekst. Podkastplattformen Acast hadde 500,000 nedlastninger i juli 2016. I mai 2017 hadde antallet vokst til 3 millioner. Med 30 % prosent markedsandel i Norge skulle det tilsvare over 9 millioner.
Og får Acast rett vil det vokse til nærmere 20 millioner innen utgangen av året.
Vi diskuterer hovedfunnene fra TNS Kantar sin store norske podkastundersøkelse, som blant annet avslører hvem som er den typiske norske podkastlytteren.
I Sverige har podkasten Spår resultert i at en drapsdømt har blitt frikjent. Etter 13 år i fengsel forventes det at den tidligere drapsdømte mannen nå vil få en rekordstor erstatning etter justismordet.
Spotify vokser voldsomt. Det gjør også underskuddet, mens omsetningsveksten har bremset noe opp. Samtidig øker konkurransen.
PageFair har lagt frem Adblock-rapporten for 2017, og nå er annonseblokkering på mobil større enn på desktop.
I sosiale medier siden sist, ser vi nærmere på;
- Nå kan du legge til lange cover-videoer på din Facebook-side
- Katy Perry er størst på Twitter, og den første som når over 100 millioner følgere
- Twitter vil blokkere annonser
- Facebook ansetter norsk lobbysjef
- Christiano Ronaldo er størst på sosiale medier
Nyttige lenker:
Takk for at du lytter til MediaPuls
Har du forslag til temaer og saker vi bør ta opp i MediaPuls, så kan du komme med de via vår åpne sendedisposisjon på bit.ly/MediaInnspill.
Du finner Hans-Petter og Marius på HansPetter.info og Helt.Digital. Vi hadde satt veldig stor pris på om du vil abonnere og rate oss på iTunes. Alle episoder legges ut fortløpende med lenker til alt vi har snakket om på Mediapuls.no.