MediaPuls episode 103: Trumps triumf og medienes avmakt

PODKAST: Det utenkelige skjedde. Trump triumferte, stikk i strid med alle meningsmålinger og spådommer fra USA-eksperter. Hvordan tok de så feil?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

MediaPuls måtte ta for seg det amerikanske valgresultatet. «Dette går mot et valgskred for Hillary» kunne journalister og andre USA-eksperter berolige oss med. Men den gang ei. Hvordan kunne alle eksperter, meningsmålinger og journalister ta så feil?

Ikke bare Trump

Flyselskapet Widerøe kuttet det tradisjonelle markedsbudsjettet til margen, og satset på egne kanaler og sosiale medier. Resultatet er økt nettrafikk, økt omsetning og den beste Facebook-siden blant de norske flyselskapene. MediaPuls tok praten med Åsta Braathen, som er salg- og markedsdirektør, for å høre mer om hvordan de markedsfører og kommuniserer med markedet sitt.

I Norge har vi sett en dramatisk nedgang i antall politiske debatt-programmer. Med mindre enn ett år til neste stortingsvalg, har Høyre gjennomført sin første live-debatt på Facebook – og det blir nok ikke den siste. Til pressens store forargelse.

Hør på MediaPuls via 

Tidslinje:

  • 00:00 – 01:10 – Innledning
  • 01:10 – 04:08 – MediaPuls signerer med Adlink og flytter til Acast
  • 04:08 – 17:00 – Widerøe kuttet markedsbudsjettet, økte omsetningen
  • 17:00 – 38:00 – Mediene gjorde Trump til president
  • 38:30 – 44:00 – Sosiale medier siden sist – Høyre tar i bruk Facebook-live til debatt og duell
  • 44:00 – 49:35 – VGs sjefredaktør Torry Pedersen, fulgte ikke valget via sin egen avis

Nyttige lenker:

MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS