I vår skrev Medier24 at Acast etablerer seg i Norge. Nå melder selskapet i en melding at de utvider plattformen sin for å tilgjengeliggjøre infrastrukturen deres for amatører.
Fra før samarbeider Acast med Schibsted, Egmont, Dagbladet, og distribuerer noen Norges største podkastprodusenter, som Rubicon.
– Acast er virkelig den eneste globale plattformen som gjør at podkastere kan utvikle seg fra å være et hobbyprosjekt på soverommet, til å bli globale suksesser. Nå kan vi tilby samme verktøy som vi har lykkes å bygge opp noen av verdens beste og største podkastere og publisister med, til nye kreatører i alle verdens hjørner, sier content- og partneransvarlig i Acast Norge, Åslaug Uddu Ystad, i meldingen.
– Med Acast Open kombinerer vi den intuitive og smarte måten å distribuere og dele en podkast på, sammen med verdens største podkast-selskap, legger hun til.
Dersom en podkast får en stor lytterskare, og Acast ser potensialete, kan de bli invitert til å tjene sponsorkroner på programmene, skriver selskapet i meldingen.
Acast er en teknisk løsning for «audio on demand» og podkast. Det er en teknisk plattform som kobler sammen lyttere, kreatører og annonsører i en fullt integrert løsning.
Selskapet kjøpte tidligere i år teknologiselskapet Pippa.
– Vårt mål på det norske markedet er å agere som en nøytral partner, uansett om det gjelder er en selvstendig podkaster, et produksjonsselskap eller en publisist, så tilpasser Acast sine tilbud etter kundenes behov. Vårt tilbud i form av markedsføring og salg, samt helt unike muligheter for podkasterne til å tjene mer penger gjennom dynamisk annonsering – er grunnen til veksten vi har, sier Uddu Ystad.