Vaktsjef i Romerikes Blad, Thea Agnethe Eriksen.

Endret strategi og omorganiserte - nå kan Romerikes Blad vise til vekst i ettertraktet målgruppe

Norges største lokalavis har skrudd til journalistikken, og desker nå etter målgruppen under 40.

Publisert Sist oppdatert

Siden mai har Romerikes Blad hatt et større fokus på å nå yngre lesere. Bakgrunnen for det forklarer ansvarlig redaktør Mads Yngve Storvik slik:

– Utgangspunktet er at vi har flere abonnenter over 80 enn under 40. Det er ikke bærekraftig på sikt.

I rundt to år har de jobbet med mindre grupper som har undersøkt hva som fungerer i målgruppen under 40, eller mer spesifikt mellom 30 og 40 år. Ønsket var å nå den gruppen.

– Vi mener at vi har knekt litt koden på det, og i så måte besluttet vi også før sommeren at nå begynner vi tallmessig å styre etter det stoffet på front som treffer den målgruppen best, forklarer Storvik.

Vaktsjef i Romerikes Blad, Thea Agnethe Eriksen, styrer fronten.

Blant det de har funnet ut av er at det redaksjonelle stoffet som produseres for målgruppen U40 også leses av de som er eldre, men ikke motsatt.

Etter at de har skrudd om har de sett resultater.

– Vi har sett en ganske kraftig vekst av abonnenter som blir betalende abonnenter under 40 år. Siden uke 11 fram til nå har vi en vekst på 19 prosent, forteller Storvik.

Ansvarlig redaktør i Romerikes Blad, Mads Yngve Storvik.

Å omorganisere organisasjonen og redaksjonen for å følge den nye retningen har vært en større kulturell endring, men de ansatte har omfavnet endringen, sier han.

Redaktøren trekker fram tre ting for å få til kulturendringen:

  • Enkelt budskap å kommunisere.
  • Kontinuerlig fokus fra nyhetsledere på morgenmøter.
  • Måling av resultater for å se om de er på rett vei.

– Like it or not: tall er kjempeviktig for å kunne tilpasse journalistikken, sier han.

– God effekt

Nyhetsredaktør Rune Bernhus utdyper at de har hatt en gruppe på 4-5 personer som har jobbet målrettet med prosjektet siden september 2022.

Det er dette de har tatt videre nå, og omorganiseringen ble effektuert fra 1. oktober.

Han tar opp at for vaktsjefene blir det mer krevende, da de får mindre tallgrunnlag til å gjøre valg på fronten.

– Vi har et system vi har prøvd å videreutvikle, og vi skal bli mer treffsikre, men vi ser at vi har en veldig økning av abonnenter under 40 som er blitt etablerte abonnenter, sier han.

– Per nå virker det som det har god effekt.

Rune Bernhus, nyhetsredaktør i Romerikes Blad.
Rune Bernhus, nyhetsredaktør i Romerikes Blad.

Konkrete grep

Thea Agnethe Eriksen er vaktsjef i Romerikes Blad. Hun forteller at endringen har gitt litt ny giv, og at de har gjort flere konkrete grep.

– Vi fronter på unge folk, snakker med unge, og hvis det er noe politisk så prater vi med noen som blir påvirket av det. Og vi vinkler det litt «freshere» og prøver å tenke litt utenfor boksen, sier hun, og fortsetter:

– Som tidligere sosiale medier-ansvarlig så er det å nå unge folk noe av det jeg synes er viktig, og som ung journalist er det spennende å være med på utviklingen.

Bernhus utdyper at temaer som bytting av jobb og bolig også når bredt.

– Så er vi opptatt av at vi fortsatt skal være gode på breaking. Det er veldig viktig, særlig i dette området, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS