Forrige uke kunne Nordlys endelig konstatere at de nå har over 25 000 abonnenter. Det tilsvarer en oppgang på 5000 abonnenter, fordelt på de fire årene sjefredaktør Helge Nitteberg har styrt den Tromsø-baserte avisen.
Sjefredaktøren er krystallklar på at han vil gjøre det han kan for at den stadige veksten skal fortsette.
– Vi skal vokse videre. Det er fullt mulig å nå 30 000 abonnenter, sier Nitteberg til Medier24.
Samtidig understreker han at han også tar seg tid til å glede seg over milepælen avisen nådde i forrige uke.
– Det er veldig gledelig og hyggelig. Først og fremst er det gledelig fordi det gir oss muligheten til å bygge opp en bærekraftig finansiering av journalistikken vår. Det gjør oss godt rustet til å møte fremtiden, med ressurser til å lage mye god journalistikk, sier Nitteberg.
Analyse på Amedia-vis
Over 17 000 av avisens abonnenter er nå heldigitale. Nitteberg viser til at mye av arbeidet som har bidratt til det ble gjort før han tok over sjefsstolen i avisen.
– Grunnlaget for utviklingen ble lagt før jeg ble sjefredaktør. Det startet med at vi i 2011 startet prosessen for å få til et digitalt taktskifte, da all journalistikken vår ble gjort tilgjengelig på en åpen løsning på nett, sier han og legger til:
– Det la et viktig fundament for oss, og bidro til at vi sikret oss mange lesere digitalt før vi la om nettavisen med en plussmodell for abonnenter.
Nitteberg viser også til at Nordlys i 2014 la om, slik at publiseringsverktøyet for alle journalistene gikk fra papir til digitale verktøy. Det mener han har endret fokuset i redaksjonen.
Samtidig skryter sjefredaktøren av Amedia-konsernet som Nordlys er en del av.
– I både Nordlys og Amedia er vi blitt flinke på å analysere brukeradferd og finne ut av hva som engasjerer leserne våre, og tatt konsekvensene av funnene, sier Nitteberg.
Sjefredaktøren understreker likevel at journalistikken ikke har blitt dårligere som følge av det økte fokuset på brukernes interesser.
– Det betyr ikke at vi lager mer «Hubba Bubba-journalistikk». Tvert imot er veldig mye av journalistikken vi får positive reaksjoner på, god og undersøkende lokaljournalistikk.
Jakter unge lesere
Ser man på de tre største aldersgruppene blant Nordlys-abonnentene, er gruppen mellom 50-59 år størst, tett etterfulgt av 60-69 år og 40-49 år.
Nitteberg forteller at Nordlys jobber med å finne ut hvordan de kan tiltrekke seg yngre lesere, og opplyser samtidig om at aldersgruppen under 40 år har størst vekst blant avisens abonnenter.
– Det vi har sett er at lesere under 40 år er like sammensatte som alle type lesere. Det finnes ikke én bestemt ting man kan gjøre for å få abonnenter under 40 år, sier den 38 år gamle redaktøren.
Han mener noen av de viktigste faktorene for å appellere til unge lesere dreier seg om å være best på de «blanke» nyhetene, og å tilby et bredt utvalg saker.
Samtidig mener han at valg av riktige kilder kan påvirke interessen hos de yngste.
– Veldig ofte ser vi at saker med en ung kilde, der alderen også poengteres på fronten, gjør at saken har en større sjanse til å bli interessant for de yngre, og at en eldre kilde bidrar den andre veien, sier han og legger til:
– I en større sammenheng synes jeg det er positivt at vi blir tvunget til å tenke mer på hvilke kilder vi velger. Det er en utfordring at vi ofte bruker gjengangerkilder, og derfor ofte ender opp med at menn i 50-årene speiler samfunnet.