Sjefredaktør Lars Helle er overveldet over at det store tallet endelig er nådd.
– Det er helt utrolig å se. Om man ser på de gamle powerpointene våre fra litt før 2015, viser den at opplaget vårt gikk jevnt og trutt nedover fra 1999, sier Helle til Medier24.
Helle innrømmer at han på denne tiden ikke trodde at abonnentsutviklingen gikk en lys fremtid i møte.
– Jeg trodde det ville gå videre nedover og at vi måtte prøve å begrense fallet til litt under 50 000 abonnenter, og nå er vi oppe godt oppe på 60 000-tallet.
– Viktig å ha et tydelig mål
– Hvordan har dere jobbet for å få til denne veksten?
– For det første, er det viktig å ha tydelig mål å jobbe sammen om, og å snakke om dem. I år visste alle at målet vårt var å nå disse 30 000, og det var viktig å ha målet, enten vi nådde det eller ei, svarer Helle.
Han mener målet var viktig å sette seg, fordi det å følge utviklingen skaper diskusjon og engasjement i mediehuset.
– Så er det også snakk om å ha god journalistikk. Vi mener selv at vi er gode på agenda-settende journalistikk, gravejournalistikk, og de kortere tingene.
– Det får vi også god respons på i salgstallene, og ut av dette utløper det mange lojale abonnenter.
Samtidig minner Helle om at Aftenbladets andre avdelinger, også de ikke-redaksjonelle, skal ha en stor del av æren for utviklingen.
Blant annet trekker han frem god markedsføring og brukervennlig innlogginsløsninger sin viktige faktorer, før han understreker:
– Dette er en bragd av hele huset.
– Mange flere å ta av
På tross av den vedvarende veksten de siste årene, tror Helle ikke at veksten vil flate ut riktig ennå.
– Det er ganske mange flere å ta av. Det blir vanskeligere og vanskeligere å vokse, men jeg tror særlig veksten vil fortsette blant de digitale abonnentene. Det må være mulig. Vi har ikke nådd hele Rogalands befolkning ennå, sier Helle.
– Hva vil så Aftenbladet gjøre for at veksten skal fortsette?
– Punkt en er tydelighet. Vi må passe på at vi ikke vanner ut satsingene, og at det er tydelig at vi er gode på enkelte ting, i stedet for at vi er litt «her og der».
– Vi skal vise at vi er den største og mest kraftfulle redaksjonen her. Brenner det i parkeringshuset på Sola flyplass, har vi 20 stykker som kan slippe alt de har i hendene for å få dekket dette i alle flater, sier Helle.
– Ingen andre kan gjøre det. Skjer det ting i regionen, må folk til Aftenbladet for å bli oppdatert. Vi har et voldsomt ansvar for å ikke skuffe folk.
Avslutningsvis er Helle offensiv på spørsmål om hvor mange digitalabonnenter han håper at Aftenbladet har skaffet seg om fem år.
– Jeg er den fødte pessimist, men nå skal jeg ta litt i: Da må vi ha nådd mellom 45 000 og 50 000 digitale abonnenter, sier han.