Subjekts redaksjon hever glassene for milepælen.

Subjekt har nådd målet om 1000 abonnenter: – Skal gjøre kulturjournalistikken «great again»

Sjefredaktør og eier Danby Choi tror Subjekt kan få mellom fem og ti tusen abonnenter før markedet er mettet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kulturtidsskriftet Subjekt har nå passert 1000 abonnenter, etter at de startet på null høsten 2019.

Redaktør Danby Choi er naturligvis svært godt fornøyd med å ha nådd denne milepælen, som har vært et uttalt mål for redaksjonen.

– Det kjennes utrolig bra, og det er full jubel på kontoret. Dette er resultatet av vår samlede innsats, og jeg er utrolig stolt og takknemlig over både våre ansattes og våre frilanseres utvikling og enorme ståpåvilje, sier Choi til Medier24.

Og fortsetter entusiastisk: 

– Vi har hele tiden hatt oversikten over hvor mange vi må nå, og har vært målbevisste.  Da er det ekstra gledelig å nå målet vårt. For å sitere vår musikkanmelder, Peder Ebbesen: Vi er helt rå, og ydmyke.

–  Hva tror du det er som har gjort at dere har greid dette?

– Vi har konsekvent og stabilt økt i kvalitet og kvantitet. Vi har begynt å produsere mer journalistikk som leserne ikke kan være for uten. Det blir vår satsing fremover, svarer Choi.

– Vi skal slutte å spørre publikum pent om de kan abonnere. Vi legger fra oss patos-retorikken og skal levere overbevisende journalistikk som de kulturinteresserte ikke kan være foruten. For å si det med et journalistisk begrep: Show, don't tell.

 

– Vi er ikke redde for å jage klikkene

På spørsmål om hvorfor Subjekt er et viktig bidrag til mediemangfoldet, svarer Choi:

– Kulturjournalistikken neglisjeres, og har blitt det i mange år. Subjekt skal gjøre kulturjournalistikken «great again» med journalistiske virkemidler.

Han er også kritisk til mange kulturjournalisters uvilje mot å jakte gode klikktall.

–  Vi er ikke redde for å jage klikkene. Jeg mener kulturjournalistikken skal gjøre det, og at det er noe av det viktigste kulturjournalister kan gjøre, selv om noen har følt seg for gode til det, og samtidig klaget over å ikke bli lest, sier han.

Journalistene bør vektlegge hvordan sakene mottas av publikum, mener Subjekt-redaktøren.

– Jeg synes denne typen journalistikk er veldig egoistisk. Vi bør alltid ha publikum i tankene når vi lager journalistikk, sier han. 

 

Vil følge med på pengene

Choi peker også på at mange andre kulturtidsskrifter er finansiert og utgitt av bransjen selv.

Dette, og måten selve kulturfeltet finansieres på skaper et behov for uavhengig, kritisk journalistikk, mener han.

– Kulturfeltet er i sin helhet sterkt offentlig finansiert. Det er i seg selv en god grunn til å følge med på pengene, og hva de går til.

Subjekt er allerede på god vei mot å nå 1100 abonnenter, ifølge Choi. Går ting som redaktøren ønsker, skal mengden abonnenter øke betraktelig før man har nådd så mange man kan.

– Jeg tror vi vil ha mettet et marked når vi når et sted mellom fem og ti tusen abonnenter og det er absolutt en ambisjon for oss, sett i et perspektiv på fem år, sier han.

Subjekt har passert 1000 abonnenter. Samtidig lover eier og sjefredaktør Danby Choi at han har langt større ambisjoner.

– Samtidig handler journalistikk om kunsten om å formidle, engasjere og skrive gode historier. I lys av det er alle norskspråklige i vårt potensielle marked.

Powered by Labrador CMS