Bergens Tidende (BT) nådde denne uken sitt eget mål for året om antall digitale abonnenter: 61.237.
– Vanligvis pleier vi å sette mer runde tallmål, påpeker sjefredaktør Frøy Gudbrandsen til Medier24.
Bakgrunnen for det spesifikke tallet stammer fra sommeren 2015.
– Det som er spesielt med det, er at sommeren 2015 nådde BT et slags bunnpunkt. Da hadde vi totalt 61.236 abonnenter totalt (papir og digitalt).
Andelen digitale abonnenter var lav, de utgjorde bare 6000 abonnenter.
Fredag, rundt åtte år senere, har Schibsted-avisen tidoblet tallet, og har nå altså flere rene digitale abonnenter enn de hadde totalt sett i 2015.
Det tunge året
2015 var et tungt år, både for hele mediebransjen og for BT. Bransjen sto midt i den digitale omstillingen, og BT måtte gjennom nedbemanning og kuttrunde.
Gudbrandsen mener milepælen er symbolsk viktig.
– Da vi sto der i 2015 visste vi ikke om vi klarte å omstille oss fra en ren papirbasert økonomi, til en digital økonomi. Vi visste ikke om det var betalingsvilje for digitale abonnement.
Hun mener måloppnåelsen på mange måter svarer på de spørsmålene.
– For meg markerer dette at vi har lyktes med den digitale omstillingen. Det er fortsatt tøffe tider i bransjen, og vi er ikke ferdige med å omstille oss til det digitale, sier Gulbrandsen.
– Men vi er over en kneik.
Gudbrandsen var politisk redaktør i BT i 2015, da alt så mørkere ut.
– Trodde du tilbake i 2015 at det ville være mulig?
– Den gangen så hadde vi ikke noe annet valg enn å tro på det. Men det var veldig usikkert om det kom til å gå.
– Blir smårørt
Milepælen ble fredag feiret i BT med kake.
Sjefredaktøren mener det er blitt gjort riktige grep over flere år.
– Mange av dem som har vært utrolig viktige i den omstillingen, jobber ikke lenger i BT. Men mange her hos oss har vært med på det. Det er kanskje en klisje, men dette har virkelig vært et lagarbeid, sier hun og trekker frem både den kommersielle og redaksjonelle delen av avisen.
– Det er summen av alle delene av vår organisasjon som har fått det til, legger hun til.
Til tross for en nyhetshverdag hvor ting går fort, ønsker BT-sjefen at de skal stoppe opp og se seg litt tilbake, når de nå markerer at målet er oppnådd.
– Hvordan var stemningen da dere spiste kake?
– Dette betyr noe for ganske mange. Kanskje særlig for oss som har jobbet her noen år. Mitt inntrykk er at dette absolutt er verdt å ta et kakestykke for.
– Jeg blir smårørt. Det vekker følelser, og ikke bare for meg, legger hun til.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no