60 000 nye abonnenter har kommet til i Amedia-systemet i løpet av 2020, fortalte redaksjonell utviklingssjef Eivor Jerpåsen, under Landslagets for Lokalaviser (LLAs) digitale konferanse, torsdag morgen.
Jerpåsen var invitert for å fortelle om digitale trender, og hvordan konsernet jobber for å fortsette utviklingen.
Blant annet var utviklingssjefen opptatt av å understreke at abonnentene er nødt til å finne noe de har interesse for i avisen, hver eneste dag..
– Man sier opp abonnementene om man ikke bruker dem, slik vi også ser på Netflix, TV 2 Sumo og på treningssenterne, sa Jerpåsen.
Samtidig la hun også til:
– 2020 har gitt oss en skikkelig leseropptur etter korona. Da må vi aktivt jobbe med å lage interessant innhold som stadig flere vil lese, sa Jerpåsen.
For å måle lesernes interesse, bruker Amedia analyseverktøy.
Disse verktøyene gir dem blant annet innsikt i hvilke saker som fenger de ulike målgruppene, og hvilke tidspunkt på døgnet leserne er mest aktive.
Det viktigste tallet
Utviklingssjef Jerpåsen fortalte samtidig at antall salg som en sak gir ikke nødvendigvis er det mest vesentlige i Amedia-systemet. Det er fordi abonnenter ofte faller fra.
Derfor er det enda viktigere er det å sørge for at dem som faktisk abonnerer, blir fornøyde med produktet de betaler for.
– Det viktigste tallet vi måler i alle redaksjonene våre, er hvor mange abonnenter som kommer innom avisene hver dag, og finner noe de ønsker å lese. Gjør de det, er sjansen større for at så mange som mulig kommer tilbake igjen. Da skjer det magiske.
Denne koden ser Amedia ut til å ha knekt, ifølge Jerpåsen.
– Ni av ti hos oss finner innhold de synes er interessant, hver enste dag, sa hun og forsikret om at slike tilbakemeldinger ikke kommer av seg selv.
– Det holder ikke å bare å skrive én knakende god sak, for leserne er veldig forskjellige i alder, hvor de bor, livssituasjon og kjønn. Da må vi levere et bredt spekter av innhold hver dag, slik at alle blir fornøyde, uavhengig av disse tingene.
Slik når du de unge
De siste årene har mediene intensivert jakten på de yngste abonnentene. Utviklingssjef Jerpåsen peker på flere elementer som kan bidra til at de unge ønsker å abonnere på en avis.
– Vi må være gode på hendelser og nyheter. De unge vil stole på lokalavisen sin når det skjer noe, sier hun og peker på at temaer som bolig, utdanning og småbarnsliv også engasjerer den unge målgruppen.
Hyggelige saker om mennesker i lokalsamfunnet er også populære blant de yngre, forteller Jerpåsen.
En annen viktig faktor for å fenge de unge, er å gi andre unge spalteplass. I denne sammenhengen er også intervjuobjektets alder et godt tittelpoeng, sier hun.
– Vi ser at lesingen går opp når når vi forteller leseren at vi har snakket med noen på deres alder. Vi har økt antall saker med dette tittelgrepet, og klart å snakke med flere unge gjennom sommeren og høsten.