Adresseavisens sjefredaktør Kirsti Husby er strålende fornøyd med at avisen har fått 6000 flere abonnenter enn de hadde ved inngangen til 2020. Morten Antonsen / Adresseavisen
Adresseavisen med sterk digital abonnentvekst: – Konkurransen har gjort oss bedre
– Med tanke på hvordan året har vært, er det godt å se at vi oppleves som viktige og at stadig flere ønsker å abonnere, sier avisens sjefredaktør.
Så langt i år har Adresseavisen fått 6.000 flere abonnenter. Samtidig har 8.000 flere abonnenter blitt heldigitale.
Utviklingen kommer i et år som er preget av koronapandemien og usikkerhet for mange, kanskje spesielt økonomisk.
Adresseavisens sjefredaktør Kirsti Husby er strålende fornøyd med at innbyggerne i Trøndelag velger å bruke penger på produktet deres, selv i denne utfordrende tiden.
– Det er veldig fint at tallene går opp i en tid som den vi er i nå. Det er noe vi gleder oss over. Med tanke på hvordan året har vært, er det godt å se at vi oppleves som viktige og at stadig flere ønsker å abonnere, sier hun til Medier24.
– Har lyktes med å være først og best
– Hva tror du er grunnen til at dere opplever denne økningen i år?
– Jeg tror økningen i antall abonnenter skyldes at vi har lyktes med å være først og best på hendelsesnyheter, samtidig som vi setter dagsorden med egne prosjekter, som for eksempel Overvik-avsløringen og Forfulgt-saken, svarer Husby.
«Overvik-avsløringen» som Husby referer til ga Adresseavisens lesere innsyn i hvordan utbyggere, i det som skal bli en ny bydel i Trondheim, planlegger å bygge flere boliger enn antallet i kommunens plan, med potensiell millardgevinst.
«Forfulgt-saken» fortalte på sin side hvordan flere kvinner i Trondheim og omegn har opplevd å få tilsendt ubehagelige meldinger, trusler og sågar overgrepsbilder på sosiale medier.
I saken har Adresseavisen også gått systematisk til verks i et forsøk på å finne ut hvem som står bak trakasseringen.
– Den saken er en kombinasjon av skikkelig godt arbeid, og er samtidig godt presentert, på en måte som gir deg den «creepy» følelsen, som kvinnene har hatt når de er blitt overvåket og forfulgt.
Satset på kultur og musikk
Samtidig peker Husby også på at Adresseavisen har satset hardt på å tilby leserne sine kultur- og musikk-arrangementer på video.
Det har vært et populært tilbud i en tid der trøndere flest ikke har kunnet samles .
– Vi har også levert godt på kulturfronten, og har hatt lyst til å være en plattform for å formidle kultur selv om Norge har vært stengt ned og få har kunnet gå på konserter, sier Husby og legger til:
– Vi har nok strømmet over 100 konserter på Adressa.no i år.
– Veldig gode resultater
Året 2020 har også vært året der Adresseavisen for første gang på mange år har fått konkurranse om avismonopolet i Trondheim, i form av den Amedia-eide avisen Nidaros.
Husby mener konkurrentens ankomst har gjort Adresseavisen bedre.
– Før Nidaros kom, sa jeg at det å få konkurranse ville være sunt for oss. Det mener jeg fortsatt, og dette gjør at vi tar grep vi kanskje ellers ikke vill tatt.
– I fjor høst sa vi at vi skulle styrke Trondheims-satsingen vår betydelig. Det ser vi nå at gir veldig gode resultater, så jeg tror konkurransen er med på å gjøre oss bedre.
– Hva er aktuelt i Adresseavisen akkurat nå?
– Vi kommer rett fra lanseringen av Forfulgt-saken, som vi har fått veldig god respons på blant leserne, og vi kommer til å følge opp denne. Det ser ut til at saken har truffet veldig godt blant en yngre målgruppe, som er dem vi er på jakt etter, sier Husby.
Til slutt legger hun til:
– Ellers så er det jo også litt mer å skrive om koronaviruset nå, og så har 30 000 nye studenter flyttet til byen de to siste ukene, og vært med på prege byen. Og så er det jo mer enn nok å skrive om med Åge Hareide og Rosenborg.
Rettelse: I den opprinnelige versjonen av denne saken, skrev Medier24 at økningen på 6000 abonnenter var skjedd sammenlignet med fjorårets tall. Det stemmer ikke. Økningen er fra 1.januar 2020.