Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.

Forbrukertilsynet krever enklere oppsigelse av abonnementer

Det bør være like enkelt å si opp som det er å inngå et abonnement. Slik lyder et nytt krav fra Forbrukertilsynet. 

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tilsynet har det siste året sett nærmere på praksis og vilkår som gjør det vanskelig for norske forbrukere å si opp abonnementer på helsekost, bøker og magasiner.

Ifølge klager til tilsynet stiller mange bedrifter spesifikke krav til hvordan avtalen skal sies opp, det kan for eksempel være over telefon.

Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet sier at det skal være like enkelt for forbrukeren å komme seg ut av en avtale, som det var å komme seg inn i den.

– Hvis man kan melde seg inn elektronisk, må man kunne melde seg ut på samme måte. Å kreve at man må si opp avtalen over telefon er ikke tilstrekkelig etter vår vurdering, sier han i en pressemelding.

Når det gjelder abonnementer på helsekostprodukter opererer flertallet av aktørene med en oppsigelsesfrist på 14 dager, ifølge tilsynet.

Noen firmaer krever imidlertid at kundene må si opp abonnementet tidligere enn dette. Disse aktørene har blitt bedt av Forbrukertilsynet om å endre praksis.

Følgende mediehus fikk brev av Forbrukertilsynet angående sine abonnementsordninger i forrige måned:

Aftenposten
Amedia
Bergens Tidende
Dagbladet
Dagens Næringsliv
E24 Dine Penger
Fædrelandsvennen
Mediehuset Dagsavisen
Mediehuset Nettavisen
Morgenbladet
Polaris Media
Stavanger Aftenblad
Verdens Gang

Powered by Labrador CMS