Nesten samtlige av de store norske avisene må endre praksis knyttet til markedsføring og avtalevilkår av digitale avisabonnementer.
Det er den klare oppfordringen fra Forbrukertilsynet, som har undersøkt praksisen til 13 ulike aviser og mediehus og sendt ut brev til samtlige.
Avisene har svarfrist 26. september.
Følgende mediehus har fått brevet:
Aftenposten
Amedia
Bergens Tidende
Dagbladet
Dagens Næringsliv
E24 Dine Penger
Fædrelandsvennen
Mediehuset Dagsavisen
Mediehuset Nettavisen
Morgenbladet
Polaris Media
Stavanger Aftenblad
Verdens Gang
– Det vi først og fremst reagerer på er en markedsføring som ikke gir forbrukerne et riktig inntrykk. Mange forbrukere sliter med vite hva de faktisk har og betaler for, hva abonnementet koster og om dette blir fornyet etter at kampanjeperioden er over, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, til Medier24.
Hun understreker at de har har mottatt flere klager på nettopp dette.
– Bakgrunnen for at satte i gang denne undersøkelsen var også fordi vi gjennom lengre tid har fått flere klager fra forbrukere om dette. De sier for eksempel at de plutselig oppdaget at det ble trukket penger fra et abonnement de ikke visste at de hadde, sier Lier Haugseth.
Manglende varsling om fornyelse
Forbrukertilsynet gikk også gjennom avisenes avtalevilkår, og fant flere vilkår som kan være urimelige, opplyser Lier Haugseth.
Dette handler blant annet om nettopp manglende varsling om automatisk fornyelse og trekk fra betalingskort.
– Da vi gikk gjennom dette, så fant vi ut at disse avtalevilkårene ikke er i tråd med markedsføringsloven.
– Tror du dette er en bevisst strategi fra avisenes og mediehusenes side?
– Det skal ikke jeg spekulere i. Jeg holder en knapp på at dette skyldes slepphendthet, og at de har vært ubevisste i hvordan de markedsfører dette, sier Lier Haugseth.
Hun understreker at det ikke bare er aviser som gjør det på denne måten.
– Dette gjelder for øvrig ikke bare hos avishus, men hos mange som selger varer digitalt. Forbrukerne får ofte ikke ordentlig informasjon om og når kampanjer eller tilbud går over i løpende abonnement. Det er mange som er slepphendte med dette, sier hun.
Her er kravene fra tilsynet:
I brevet trekker tilsynet fram en rekke krav til hvordan man skal selge og reklamere for digitale abonnementer.
Her er oppsummeringen fra tilsynet (med Medier24s uthevinger):
- Sørger for at markedsføringen av digitale avisabonnement inneholder opplysninger om at det er snakk om et abonnement som fornyes automatisk, samt til hvilken pris og periode avtalen fornyes til.
- Gir forbrukeren vesentlige opplysninger slik angrerettloven krever, rett før bestillingen og i nær forbindelse med bestillingsknappen. Dette inkluderer informasjon om at det er et abonnement som fornyes automatisk, hvilken periode avtalen fornyes til, prisen som forbrukeren må betale i forbindelse med kjøpet og prisopplysninger for fremtidige betalinger/trekk, samt når og hvordan forbrukeren må si opp avtalen for å unngå at den fornyes.
- Sikrer at fremtidige trekk fra forbrukernes kort er autoriserte betalingstransaksjoner gjennom å tydeliggjøre at forbrukerne samtykker til at kortopplysningene de oppgir vil bli brukt til fremtidige betalinger, når og hvor ofte trekkene vil utføres, samt hvilket beløp som kommer til å trekkes fra kortet.
- Tar inn i avtalevilkårene at dere i rimelig tid før avtalen fornyes skal sende et skriftlig varsel til forbrukeren ved avtaler som fornyes for en periode på 3 måneder eller mer, samt før en prøveperiode utløper. Varselet skal inneholde informasjon om hvordan og når avtalen kan sies opp dersom forbrukeren ikke ønsker at avtalen fornyes. Det skal også fremgå hva som skjer dersom avtalen fornyes, herunder størrelse på beløpet som forbrukeren forplikter seg til å betale og informasjon om neste trekk/faktura.
- Gjør det klart i avtalevilkårene og informasjonen på nettsidene deres hvordan avtaler kan sies opp, og sørge for at det er enkelt for forbrukeren å finne denneinformasjonen.
- Ikke opererer med oppsigelsesfrister som ikke kan begrunnes i et legitimt behov, og setter eventuelle frister så nær fornyelsestidspunktet som praktisk mulig.
- Gir forbrukerne mulighet til å få refundert et forholdsmessig beløp ved førtidigoppsigelse av abonnementsperioder på 6 måneder eller mer.
– Forventer at de tar dette på alvor
Nå har Forbrukertilsynet bedt avisene om å endre praksisen i tråd med deres kravliste, slik at de opplyser klart og tydelig i markedsføringen av digitale abonnementer.
– Jeg forventer at avisene og mediehusene tar dette på alvor og retter seg etter det vi påpeker. Det er ikke noe vanskelig grep vi ber de om å gjøre, sier Lier Haugseth.
– Dette vil være et godt steg mot å sikre seg forbrukernes tillit. Ikke bare som aviser og mediehus, men også som selgere av et produkt, sier hun.
Lier Haugseth sier at Forbrukertilsynet har mulighet til å følge opp med økonomiske sanksjoner, hvis det ikke blir en bedring hos mediehusene.
– Men det forutsetter jeg at vi ikke behøver å gjøre, understreker hun.
– Vil gjennomgå rutiner
Medier24 har forsøkt å komme i kontakt med de ulike mediehusene. En rekke medieledere sier de tar brevet til etterretning, og vil gjennomgå sine rutiner for annonser på digitale abonnementer.
Eirik Hoff Lysholm, ansvarlig redaktør i Mediehuset Dagsavisen: – Ja, stort sett alle de store mediehusene har vel fått det samme brevet med likelydende innhold. Deler av det gjaldt ikke i vårt tilfelle, men på de punkter vi så behov for å justere, har vi allerede gjort det.
Haakon Johansen, direktør for forbrukermarked i Amedia: – Jeg har ingen kommentar på nåværende tidspunkt.
Gard L. Michalsen, sjefredaktør i E24 Dine Penger:– Schibsted håndterer dette felles, og går selvsagt grundig gjennom brevet. Både for å svare på det, og vurdere om det er nødvendig med noen justeringer. Men generelt er vi selvfølgelig opptatt av god informasjon, at kundene vet hva de kjøper - og at det skal være lett å gjøre endringer.
Aftenbladet-redaktør Lars Helle:
– Det er ikke mulig å ta stilling til dette brevet nå, da det er langt og temmelig omfattende. Vi vil likevel selvsagt vurdere om vi er berørt av noen av punktene og om det er behov for tydeliggjøring. Dette vil vi komme tilbake til, skriver han i en sms til Medier24.
Morgenbladet-redaktør Anna B. Jenssen:
– Morgenbladet har gode rutiner for hvordan vi informerer nye kunder om at våre abonnement automatisk fornyes til fullpris. I tillegg til at dette fremkommer tydelig i vilkårene våre velger vi å opplyse om dette på vår bestillingsside og ordrebekreftelse. Vi vil på oppfordring fra Forbrukertilsynet nå gjennomgå alle våre rutiner, samt legge inn forhåndsvarsling på SMS før kortet belastes til kunder som betaler høye beløp for lange terminer.
Bergens Tidende-redaktør Øyulf Hjertenes:
– Vi mener vi har gitt god informasjon til leserne våre, men informasjonen kan alltid bli bedre. Derfor vil jeg bare takke for gode innspill fra tilsynet. Vi vil gå gjennom disse tilbakemeldingene, og på bakgrunn av dette vil vi gjøre de tilpasninger som er nødvendig for at leserne skal få en god opplevelse. Så svaret på spørsmålet er ja, skriver han.
Hilde Øier, direktør for brukerbetaling i VG
– Det stemmer at vi - i likhet med flere andre mediehus - har mottatt en henvendelse fra Forbrukertilsynet. Den har vi tenkt til å svare på, innenfor svarfristen, som er 27. september 2019. Og så er det nok ryddigst at vi svarer Forbrukertilsynet før Medier24, skriver hun i en sms.
Aftenposten-redaktør Espen-Egil Hansen:
– Vi er i dialog med Forbrukertilsynet, og vil svare dem innen svarfristen i neste uke, skriver han.
For ordens skyld: Gard L. Michalsen var inntil 1. august 2018 daglig leder og ansvarlig redaktør i Medier24.