Forrige uke nådde Bergens Tidende (BT) 82 946 abonnenter. Det er det høyeste antallet avisen noensinne har hatt, og de slår dermed rekorden fra 2018.
Sjefredaktør Frøy Gudbrandsen er glad for at pilen peker riktig vei.
– Vi har tapt noen annonseinntekter etter at koronaen kom, så det er utrolig deilig å se at vi lykkes så godt med abonnementer, sier hun til Medier24.
Gudbrandsen mener grunnen til suksess er god journalistikk.
– Det som gjør at vi vokser er at vi lager den journalistikken som folk synes er viktig og som dekker dere behov i det daglige.
Hun mener at digitaliseringen nå for alvor skyter fart i den norske mediebransjen.
– Man snakker ofte om gullalderen på 90-tallet og får inntrykk av at man ikke nå nye høyder. Det stemmer ikke. Vi når nye høyder, sier Gudbrandsen.
Mer eksklusivt stoff
Gudbrandsen er full av lovord til dem som jobber hardt for å treffe leserne.
Kari Lindøe er én av dem. Hun er leder for brukermarked i Bergens Tidende/ Stavanger Aftenblad, og berømmer samarbeidet mellom de ulike avdelingene i BT.
– Vi så i mars at vi ikke klarte å kapitalisere på den enorme trafikken som koronaen førte til. De bestemte vi oss for å samarbeide tettere med produkt- og tech-teamet for å optimalisere avisen for abonnenter og ikke-abonnenter, sier hun.
Markedsavdelingen begynte også å samarbeidet mer med redaksjonene for å kunne treffe leserne enda bedre gjennom forsiden.
– Redaksjonen har jobbet masse med ingresser. De har også laget saker som skal fenge abonnentene for å beholde dem, men også for å tiltrekke oss flere, sier Lindøe.
BT har også strammet inn på antall saker som er åpne for ikke-abonnenter på forsiden.
– Lukkegraden vår har økt betraktelig. Det er veldig mye mer av stoffet vårt som er eksklusivt for abonnenter, sier Lindøe.
Hun mener at flere små grep, sammen med de økte samarbeidet har ført til at de har klart å nå den nye rekorden.
Oppsving under koronautbrudd
BT har hatt stor økning på antall digitale abonnenter og nådde målet for 2020 allerede i oktober med 45 000.
Da Bergen ble truffet av et koronautbrudd i høst mener Lindøe at BT var mer forberedt. Denne gangen klarte de å kapitalisere på den økte trafikken.
Hun er klar på at nøkkelen var å ha fokus på prioriteringene.
– Vi fikk en oppsving på høsten akkurat når det andre koronabølgen kom. Da var vi mye tøffere både på redaksjonelle prioriteringer og generelt i BT-organisasjonen.
Samtidig er hun klar på at det er ikke bare korona-leserne som har gitt avisen et abonnementløft i høst.
– De som kommer inn på de store hendelsene er ikke alltid de som blir værende. Det er hele tiden små grep som gjøre at vi ser mønster i hvem som blir og hvem som ikke blir, sier Lindøe.