Amedia mister Gustaf Eriksson til Schibsted Media. Det ble klart onsdag formiddag. Eriksson blir konserndirektør for abonnement i Schibsted Media - samme rolle som nå har i Amedia.
– Det føles kjempespennende. Det er litt vemodig å dra fra Amedia. Jeg har vært ansatt i ti år, og ytterligere åtte år som konsulent i det som ble Amedia, forteller Eriksson til Medier24.
– Jeg er veldig glad i folkene og jobben jeg har nå, men dette var en mulighet jeg ikke kunne takke nei til.
Han er klar på at han kunne fortsatt i Amedia.
– Dette er fordi jeg flytter til noe og ikke fra noe. Jeg er utrolig glad i jobben min og folk jeg jobber med i Amedia. Hadde denne muligheten ikke dukket opp så hadde jeg garantert blitt i Amedia.
Fyller viktige funksjoner
På spørsmål om hva som frister med Schibsted Media svarer han at konsernet er på en spennende reise og har et godt rykte.
– De er proffe og flinke folk, så fyller de utrolig viktige funksjoner. Det er store, viktige aviser som jeg også har vokst opp med fra jeg var liten. Jeg er svensk som har jobbet i Norge i mange år. Det blir gøy å jobbe med det svenske i tillegg til det norske, sier han.
Schibsted Media har som kjent kjøpt svenske TV4 og finske MTV.
– Det er masse muligheter som åpner seg med dette, men hva det kan være, kan jeg ikke gå inn på nå, kommenterer han.
Sikre finansiering
Den viktigste funksjonen han trekker fram at han kan bidra til er å sikre den fremtidige finansieringen av journalistikken.
– Jeg tar med meg en del erfaring fra Amedia der vi har lykkes godt med noe. Så har Schibsted Media en forutsetning for å gjøre noe enda mer spesifikt, da de har litt færre, men store merkevarer. Man kan jobber mer eksplisitt med avisenes egen strategi og hvordan de henger sammen med konsernets strategi i sin helhet, forklarer han.
Det er også en av flere utfordringer.
– Alle som jobber i mediebransjen vet at dette er en forretningsmodell som vi må jobbe hardt med. Det har vært nedskjæringer i mange deler av bransjen. Klarer vi å få til en modell som gjør at vi er i stand til å levere journalistikk med samme kraft og kvalitet som vi har gjort historisk? Det er på en måte det som er utfordringen, forklarer han.
Erikssons blir i Amedia til senest 1. september.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no