Norges nye politiske avis, Altinget.no, ble åpnet av medieminister Anette Trettebergstuen mandag.
Nå er det også kjent hvor mye et abonnent koster hos den politiske avisen.
For å abonnere på én nisje vil det koste 499 kroner per måned, mens et abonnement for to eller flere nisjer koster 924 kroner, da med 15 prosent rabatt.
– Vi er ikke dyrest, men heller ikke billigst. Skal man ha bred pensel så ligger man på medium pluss, mener kommersiell direktør i Altinget, Marius Zachariasen.
På spørsmål om hvem som er dyrere peker han på flere nisjemedier innen energi og fiskeri som ligger over dem, som Energi24 og IntraFish.
Energi24 har et månedsabonnent på nyheter på 349 kroner per måned, samt nyheter og database på 790 kroner per måned.
IntraFish har på sin side et månedlig abonnent på 667 kroner.
Han mener det blir litt raskt å si at noen er dyrest eller billigst.
– Det er ulikt hva man legger inn i et abonnement. Det blir ikke å sammenligne på riktig grunnlag. Altinget er et overordnet «brand» med fem nisjer. I utgangspunktet betaler man per nisje, men ønsker man abonnement på flere nisjer så kan man snakke om eventuelle rabatter, sier han.
Analyse
Prissettingen kommer som følge av en analyse.
– Vi har gjort en prisanalyse og lagt oss på et nivå vi mener er forsvarlig og bærekraftig. Vi ser at et Premier League-abonnement hos Viasat koster 649 kroner. Å få lov å gå i dybden på sitt eget politikkområde er verdt prisen, forklarer sjefredaktør Veslemøy Østrem til Medier24.
Hun forteller at Altinget har to målgrupper; den allment politikkinteresserte leser, og den som jobber i, med eller opp mot politikk.
Alle kan få tilgang til daglige nyhetsbrev gratis, mens med abonnement får også leserne nyhetsbrev fra nisjeredaktørene.
– Overordnet er det den politisk interesserte leseren som er målgruppen. I Danmark er det 50/50 menn og kvinner, der de fleste er mellom 40 og 60 år, godt utdannet, medium til godt lønnet, og ofte ledere og mellomledere, sier Zachariasen.
Vil få tid
Sjefredaktøren forteller at Altinget i Norge har fått lovnad om tid til å finne sin plass.
– Det viktige er at vi har en bærekraftig avis som kan være med inn i evigheten. Vi har tenkt at vi skal ha det veldig travelt, men også ta det veldig med ro, fordi vi skal bygge stein på stein, forteller hun, og åpner samtidig opp om at de ønsker å søke om pressestøtte en gang i framtiden.
Publisher, grunnlegger og eier, Rasmus Nielsen bekrefter at Altinget i Norge vil få tid til å bygge seg opp.
– Suksessen i Danmark muliggjør denne investeringen i Norge. Vi er veldig begeistret og full av drømmer og håp. Vi er overbevist om at dette blir en suksess, sier Nielsen.
Han kan fortelle at det tok tid å bygge seg opp i Danmark, og at det tok fem år i Sverige før de gikk i null.
– Her i Norge har vi tiden vi trenger for å gå i null. Det beste scenarioet er tre år, gjennomsnittlig fem år og «worst case» er syv år. Men selv om det tar lenger tid vil vi være her fordi vi har trua på dette. Du må gi nettbaserte medier tid. Det tar år, avslutter han.