- LASSE HALLBERG, daglig leder i Monday Production AS / Norsk Fjernsyn AS / Teddy TV AS / Monday Sport AS / Monday Scripted AS / Feelgood Scene Film og TV AS / Feelgood & iStage AS. Les svaret fra Abid Raja her
Den politiske debatten og mediebildet fylles opp av forslag til hvordan staten kan bruke våre felles midler til å redde arbeidsplasser som er truet av koronakrisen. Det er riktig og viktig arbeid, som betyr mye for mange bedrifter og ansatte.
Men parallelt med dette skal Stortinget behandle en lov som kan bidra til å sette kroken på døra for 1.300 arbeidsplasser.
Film- og TV-bransjen er hardt rammet av koronakrisen. Hundrevis av ansatte er allerede permittert og flere av de små i bransjen vil ikke greie mange ukene før de er konkurs.
Like før krisen traff oss fremmet regjeringen forslaget om å lage en lov som stanser reklame for spillselskap på kanaler som sender fra utlandet. Denne reklamen gir TV-kanalene 500 millioner i årlige inntekter. De pengene investeres i norsk innhold.
Dette inngår i grunnmuren i den norske produksjonsbransjens aktivitet. Pengene fra TV-produksjoner utgjør den vesentligste inntekten for de 1300 arbeidsplassene vi har i små og mellomstore virksomheter over hele landet.
Pengene er også fundamentet for mange skuespillere, komikere og scenearbeidere. Muligheten for å jobbe med TV-serier er en viktig inntektskilde for mange både kjente og mindre kjente norske skuespillere.
Gjennom kraftfulle krisepakker kan mange av disse arbeidsplassene beskyttes mot ruin gjennom de neste ukene og månedene. Forhåpentligvis kan vi igjen tilby tjenestene deres til en kjøpekraftig TV- og filmbransje når viruskrisen er over.
Men det er da Stortinget og Regjeringen har tenkt å gi oss nådestøtet, og oppi alt som skjer nå så forter de seg til og med å gjøre det. Våre 1300 arbeidsplasser er nemlig ikke verdt noe når Stortinget skal opprettholde og lage seg moralske symboler.
Regjeringen synser uhemmet, og fremmer et forslag til Stortinget med rene fantasiresonnement om hva konsekvensene vil være. Regjeringen viser at den ikke skjønner elementær bedriftsøkonomi og ikke aner hvordan kommersiell medievirkelighet fungerer.
Basert på en rapport bestilt og utarbeidet i hastverk, av et konsulentfirma som ikke aner hva de snakker om, villeder de Stortinget om at tapet for norske produsenter ikke blir så stort.
Til Stortinget kan jeg si dette: Dersom dere stemmer gjennom forslaget, skal dere vite hva dere gjør. Dere setter 1300 arbeidsplasser i direkte fare. Det er 1300 familier som går en usikker framtid i møte. Dere kunne ventet, dere kunne undersøkt bedre, dere kunne sett på alternativer i samarbeid med kringkasterne, men i stedet så velger dere å prioritere dette foran det å bruke kreftene på å redde arbeidsplasser.
Vi er enige om at vår viktigste utfordring når koronakrisen er over, er å få aktiviteten i samfunnet tilbake til normalt nivå. Vi er også enig i at spillavhengighet er et onde og rent personlig spiller jeg ikke i hele tatt av prinsipp.
Men vi hadde håpet at vi hadde politikere som kommer ned fra sin høye hest, og tar seg tid til å diskutere alternative løsninger. Det håpet ser foreløpig ut til å være fåfengt.
Vårt inntrykk er at det haster dere å ta livet av en bransje som ligger kraftig skadet som følge av viruskrisen. Jeg håper dere beviser at jeg tar feil.
Hvor hører dette tiltaket inn i dugnaden som også omfattes av at Norske arbeidsplasser skal reddes?