Trond Giske, Åslaug Sem-Jacobsen og Freddy André Øvstegård.

Opposisjonen: – Nesten litt skremmende hvor passiv Abid Raja er

Senterpartiet , Arbeiderpartiet og SV reagerer på at regjeringen ikke får fingeren ut for mediebransjen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ennå har det ikke kommet konkrete tiltak fra regjeringen til en kriserammet mediebransje.

Koronakrisen har rammet mediene hardt, og allerede har presseorganisasjonene jobbet lenge i kulissene for en tiltakspakke fra regjeringen. Den lar vente på seg.

Kultur- og likestillingsminister Abid Raja (V).

Det reagerer Freddy André Øvstegård i SV og Åslaug Sem-Jacobsen i Senterpartiet på på.

– Viktigere enn noen gang

SV-representanten Øvstegård etterlyser tiltak nå. 

– De redaktørstyrte mediene er viktigere enn noen gang i disse krisetidene, vi trenger kvalitetssikret informasjon. Selv om nyhetsbruken har økt så har annonsemarkedet kollapset. Derfor er det veldig skuffende at ikke regjeringen kommer med egne krisetiltak for mediene slik som bransjen har etterspurt, sier han til Medier24 og legger til: 

– Vi har ikke råd til å gamble med overlevelsen til den frie og undersøkende pressa. Hvis ikke Raja tar seg sammen og leverer krisetiltak, så vil SV jobbe for det i forhandlingene på stortinget. Vi må øke pressestøtta med en krisebevilgning, kompensere annonsebortfallet og gjøre offentlig kjøp av annonser for å få ut informasjon og få inn annonsekroner til mediebedriftene.

 

– Bør jobbe opp mot egne partier

Høyres mediepolitiske talsperson, Tage Pettersen, viser til proposisjonen, som regjeringen har lagt frem fredag.

Der står det; «Regjeringen vil vurdere i hvilken grad eksisterende ordninger benyttes og virker, og holder fast ved at medienes samfunnsmessige rolle skal opprettholdes

– Med andre ord har regjeringen sagt at denne bransjen skal følges nøye. Flertallet av bransjer er ikke løftet frem på tilsvarende måte. Det har ikke vært mange dager mellom hver krisepakke så langt, og det kommer garantert flere i løpet av forholdsvis kort tid. Så i stede for å kritisere statsråden for passivitet mener jeg opposisjonens medlemmer i familie- og kulturkomiteen bør jobbe inn mot sine egne som skal forhandle om proposisjonen på Stortinget. Det er i hvert fall slik vi fra regjeringspartiene jobber, skriver han i en melding til Medier24. 

Åslaug Sem-Jacobsen.

– Rart hvor passiv Raja er

Sem-Jacobsen, mediepolitisk talsperson i Senterpartiet, legger til:

– For mediebransjen så er det neste litt skremmende hvor passiv han er. «Å vente å se» i denne situasjonen er jo helt feil resept all den tid vi virkelig trenger god og omfattende journalistikk i den situasjonen landet nå står i. For må mediene sette i gang med permitteringer for å bli hørt? Må lokalmedier vise til konkurser før en medieminister fra Venstre skal bestemme seg for å bidra med strakstiltak overfor dem? Jeg er rett og slett veldig skuffa, sier hun.

Også Arbeiderpartiet Anette Trettebergstuen, som sitter i Familie- og kulturkomiteen på Stortinget, reagerer på manglende tiltak: 

– Mediebransjen blør, annonseinntektene stuper og det haster med målretta tiltak. Mediene er grunnplanken i demokratiet vårt og må bæres gjennom denne krisen. Vi trenger tiltak nå, sier hun i en SMS til Medier24. 

– Virker som at regjeringen ikke forstår

Arbeiderpartiets mediepolitiske talsperson Trond Giske er klar i sin tale: 

– Det virker som at regjeringen ikke forstår hvilken situasjon mediene nå er i. Det å henvise til de tiltakene som gjelder for andre virksomheter, viker helt misforstått, sier han til Medier24. 

Han henviser til kulturminister Abid Rajas uttalelse i en pressemelding fredag, hvor det står: 

– Og så vil jeg si at vi også ser de store utfordringene for mediebransjen. Mediemangfoldet er i en potensielt kritisk situasjon hvor de blant annet ser et brått og stort bortfall av annonseinntekter. Jeg er bekymret for den krevende situasjonen mange medier opplever. Samtidig vil mediene også kunne benytte seg av de generelle ordningene og tiltakene vi har lagt frem. Regjeringen og jeg vil fortløpende følge medienes situasjon, jobbe videre med ordninger og bidra til at medienes viktige samfunnsmessige rolle opprettholdes, sier Raja i meldingen og fortsetter: 

– Nå må vi se hvordan alle disse tiltakene virker, før vi tar stilling til behovet for ytterligere tiltak. Jeg har tett kontakt med bransjen og kommer til å følge utviklingen nøye, sier kultur- og likestillingsministeren. 

Giske peker på at der andre må stenge dørene etter pålegg fra myndighetene eller fordi de rett og slett ikke har kunder, står mediebransjen i en annen situasjon. Avis etter avis rapporterer om nye leserrekorder og at stadig flere tegner abonnement. 

– Mens andre bedrifter permitterer sine ansatte, så kan ikke mediene nå permittere og stanse virksomheten. Vi er avhengig av en velfungerende mediesektor gjennom denne krisen, sier han.  

– Vurdere konkrete tiltak

Også Fremskrittspartiets representant i Familie- og kulturkomiteen, Himanshu Gulati, peker også på at medienorge står i en svært krevende situasjon. Han er imidlertid mer avventende enn de andre opposisjonspartiene. 

– Medie-Norge blør, i likhet med mange andre bransjer i Norge akkurat nå. I dag er det kommet tiltak om å dekke bedriftenes faste utgifter, som hjelper både mediebransjen og andre. Om dette viser seg å ikke være godt nok, må man vurdere konkrete tiltak for mediebransjen, skriver han i en SMS til Medier24. 

For ordens skyld: Øvstegård og journalist Eira Lie Jor kjenner hverandre fra ungdomspolitikken. Lie Jor har ikke gjort intervjuet med Øvstegård.

Powered by Labrador CMS