Kulturminister Abid Q. Raja var ikke fornøyd med at Dagbladet publiserte en sak der han fikk kritikk, uten å ta med hans tilsvar. Ole Alexander Saue / Skjermdump
Kulturministeren ut mot Dagbladet: – Kan noen sjekke om noen er på jobb der?
Abid Q. Raja reagerer på manglende tilsvar i en sak. Avisens kulturredaktør innrømmer at svaret burde vært med, men kritiserer samtidig Kulturdepartementet for lang svartid.
Kulturminister Abid Q. Raja er ikke fornøyd med at Dagbladet sent onsdag kveld publiserte en sak der ministeren får kritikk, uten å legge inn hans tilsvar før publisering.
«Kan noen sjekke om noen i Dagbladet er på jobb? De publiserer en sak kl 22.25 og skriver der at de ikke har fått svar fra meg. Vi sendte derimot svar på alle spørsmål de stilte kl 19.15! Hva med å sjekke innboksen’a?»
Som en kommentar til innlegget har vaktsjef i Dagbladet, Ralf Lofstad presisert at avisens journalist ba Rajas kommunikasjonsavdeling om et svar innen arbeidsdagen hans var slutt, litt over klokken 16.00.
Dermed kom svaret fra Raja først tre timer etter Dagbladets frist. Han skriver også at problemet enkelt kunne vært løst dersom med en melding til journalisten.
– Svarene hans burde vært i saken
Dagbladets kulturredaktør Sigrid Hvidsten har ikke anledning til å la seg intervjue over telefon.
I en e-post uttaler redaktøren seg likevel om saken.
«Det er viktig å understreke at dette er en sak som ikke krever samtidig imøtegåelse fra Abid Raja.», skriver hun til Medier24.
«Når det er sagt er jeg helt enig med Raja om at svarene hans burde vært i saken. Det hadde de også vært hvis kulturdepartementet hadde svart innen fristen onsdag. Eller hvis kulturdepartementet hadde gjort journalisten oppmerksom, via telefon eller sms, at de hadde svart på spørsmålene hans på mail utenfor arbeidstid», skriver Hvidsten.
Redaktøren stusser også over at Kulturdepartementets kontakter Dagbladet gjennom et sosialt medium.
«Dette er en journalist som er i kontakt med kulturdepartementet ukentlig, som har dekket dette sakskomplekset siden mars, en journalist de kjenner godt. Kulturdepartementet kunne også kontaktet vaktsjef direkte, eller de kunne ringt til meg. I stedet ble vi gjort oppmerksomme på Rajas svar via Facebook. Jeg synes det er besynderlig at et departement velger å kontakte et mediehus via Facebook.», skriver Hvidtsten.
– Bare å plukke opp telefonen
– Rajas tilsvar til saken ble mottatt av deres journalist, noen timer etter arbeidsdagens slutt. Leser ikke Dagbladets journalister e-post utenfor kontortid?
«Hva Dagbladets journalister gjør utenfor arbeidstid er ikke saken her. Kulturdepartementet har flere kommunikasjonsmuligheter enn mail til rådighet. Her var det bare å plukke opp telefonen» skriver Hvidsten.
Hun opplyser også om at saken ble oppdatert med Rajas tilsvar torsdag morgen.
– Hvilke vurderinger gjør Dagbladet seg med tanke på hvor lenge man skal vente på svar fra en kilde, før man publiserer saken uten tilsvar?
«Det kommer helt an på sakens natur og alvorlighetsgrad. I denne saken var det som sagt ingenting som utløste samtidig imøtegåelse fra Raja. Dette var et tilsvar i en løpende nyhetssak».
Samtidig understreker kulturredaktør Hvidsten:
«I tillegg fikk de god tid på å svare gjennom onsdagen. Vår erfaring med kulturdepartementet er at de fort kan bruke et par dager på å svare, da kan vi ikke holde tilbake en sak om et løpende sakskompleks bare for å vente på Abid Raja.»
Raja og Kulturdepartementet svarte ikke først på Medier24s henvendelse om en kommentar, men fredag formiddag svarte kommunikasjonssjef Marius Bakke følgende på e-post:
«Her kan nok sikkert både vi og Dagbladet se på rutinene våre når det gjelder oppfølging av mediehenvendelser utenom vanlig arbeidstid. Hos oss er vi vant til å håndtere mange henvendelser også etter klokken 16, uten at situasjoner som denne oppstår.», skriver han.
«For ordens skyld oppga Dagbladet svarfrist som «i løpet av dagen» til oss, uten å oppgi et klokkeslett. Vi tolket ikke dette som at kl 16.00 var siste mulighet til å få inn et svar i saken. Som sagt er vi vant til at redaksjonene følger opp også utover kontortiden, slik vi også gjør. Imidlertid ser vi i ettertid at vi kunne fulgt opp e-posten med en telefon eller SMS, så det kan vi passe bedre på neste gang.», skriver Bakke.