Annonseinntektene i norsk mediebransje falt som en stein i de to første månedene av 2020. Dette var nesten utelukkende som en følge av naturlige svingninger i markedet.
Nå får vi også en koronakrise på toppen – som vil sørge for at annonsemarkedet blir særdeles krevende fremover.
De sviktende inntektsstrømmene vil om kort tid materialisere seg i permitteringer i mediebransjen – det er det ingen som helst tvil om, noe som tydeliggjøres via NHO og MBLs undersøkelse blant 76 mediebedrifter:
Seks av ti mediebedrifter sier at det er aktuelt med permitteringer i nær framtid.
– Vi har fått en alarmerende undersøkelse som viser at 63 prosent av de 76 mediebedriftene som har besvart undersøkelsen, sier at det er aktuelt å permittere ansatte om kort tid, opplyser administrerende direktør Randi Øgrey i MBL søndag.
Der blir det også klart at 84 prosent av mediehusene som svarer har merket lavere etterspørsel eller kanselleringer som en følge av koronaviruset.
Jeg har gjennom helgen vært i kontakt med en rekke medieledere som forteller at det vil først gå utover kommersielle- og administrative årsverk. Redaksjonelt ansatte, som primært jobber med nyheter, vil bli spart i størst mulig grad, men må også stålsette seg for å bli rammet om dette skulle vedvare i lang tid.
Mediebyråforeningen kunne i forrige uke vise til at det i alt ble omsatt reklame via mediebyråene for 1,43 milliarder NOK i årets to første måneder mot 1,53 milliarder NOK i samme periode i fjor.
Tenk hva den svikten blir nå som ingen kjøper varer lengre, oljeprisen ramler som stein, børsene faller tungt og bedriftene permitterer…
For hvorfor skal man kjøre annonsekampanjer eller merkevarebygging når det er såpass stor usikkerhet i markedet – som nå? Det er utenkelig at man vil kunne skyve ut store varelager i en periode når hele Norge og store deler av Europa er satt ut av spill.
Det sier seg selv.
Søndag ble det kjent at Solberg-regjeringen spytter 100 milliarder kroner inn i næringslivet som roper etter likviditet som en følge av koronakrisen. Det er bra – og det er et signal om et samlet politisk Norge som ikke bare ser alvoret, men som også følger opp med konkrete tiltak. Men det er langt ifra nok – noe også regjeringen selv innrømmer når de varsler en tredje tiltakspakke innen kort tid.
Erna Solberg & co. foreslår nemlig å etablere en statlig lånegaranti spesielt rettet mot nye banklån til små og mellomstore bedrifter som får driftstap som følge av viruspandemien. Tiltaket har en garantiramme på 50 milliarder kroner, men kan utvides, skriver NTB.
Men det er behov for mer for å sikre de minste mediene. Arbeiderpartiet har varslet at de ønsker en rekke tiltak på denne fronten, som å kreve full lønn ved permittering, gi en rausere omsorgspengeordning, samt utsettelse av moms og arbeidsgiveravgift.
Det ville vært å gi en rekkende hånd til de minste mediehusene i en krevende periode.
I Norge er den kommersielle delen av mediebransjen helt avhengig av å lykkes i annonsemarkedet. For i landets største mediekonsern Schibsted, er de avhengig av at folk blir eksponert for annonser gjennom mediehusene, at folk kjøper og selger varer gjennom Finn – og at folk forhandler forbrukslån gjennom Lendo, for å nevne noe.
Nå blir de utfordret på alle fronter. Og det har en betydning for hvordan det går med den øvrige delen av mediebransjen.
Schibsted-aksjen har falt fra en toppnotering på 272,60 kr i midten av februar til 208,50 da børsen stengte fredag. Det er et verdifall på nesten 24 prosent og er selvfølgelig alvorlig for et konsern som er avhengig av å holde en høy kurs for å sikre fornøyde eiere.
Når det ikke skjer, så blir det trolig å kutte kostnader – og den største kostnaden i en norsk mediebedrift er personell. Enten det er annonseselgere, annonsedesk, administrativt ansatte og øvrige som jobber med viktige ting, men som kan «spares» i en krevende tid.
Og da har vi ikke engang snakket om svikten i løssalget, konsekvenser av en lavere plussandel og et totalsviktende eventmarked - som også mediene lener seg på.
Vi har bare sett konturene av hvordan koronaviruset vil påvirke bransjen – og det kommer til å bli tøft for oss alle.
Det er bare å stålsette seg.