- Det er sakte-TV, men når det skjer noe, går det fort. Jeg tror hegre-samleiet tok 20 sekunder!
Slik forteller en munter redaktør Tor Strand i ABC Nyheter om den nye satsingen fra ABC Startsiden. Og for den nysgjerrige seer: En av flere elskovsscener fra hegrereiret finner du her.
Vi har sett det med tjeld-TV fra Namdalsavisa, og fjorårets havørnreir fra Tidens Krav.
Og med tidligere TK-journalist og initativtaker Svein Junge på laget, bygger Startsiden nå videre på fjorårets suksess med havørnene Baron Blå og Baronesse Barfot.
- Junge har fått med seg rettighetene til prosjektet, og vi hadde allerede begynt å planlegge dette da vi kom i kontakt med han. Så da fikk vi han med på laget vårt, sier utviklingsredaktør Trygve Sørvaag i ABC Startsiden.
I disse tider lanserer ABC Zooom.no, en TV-kanal for sakte-TV fra dyreriket. Nå i vår er det altså snakk om to strømmer; både havnørn og hegrer fra Smøla.
Men ambisjonene er å ha nye planer på lufta når fuglesesongen er over til høsten.
- Målet vårt er å bringe naturen nærmere folk, og vise virkeligheten som den er - her uten filter, sier Sørvaag.
- Stadig flere av oss bor i byer, og på veien dit har vi mistet noe av kontakten med naturen. Men med ny teknologi og nett, kan vi «zoome» tett inn på dyrenes verden - og gjøre naturen mer tilgjengelig enn man ellers kan komme for eksempel et fuglereir, legger han til.
Og det må et stort apparat til - på Smøla i samarbeid med en rekke lokale aktører. I fjor ble det lagt strømkabel ut til den lille, ubebodde fugleøya. I år knyttet energiverket en fiberkabel på nettet. Med andre ord snakker vi om fugler som nå har raskere internett enn mange av oss andre.
Kabler og kameraer er kamuflert, og alt er gjort med hjelp fra eksperter og alle nødvendige tillatelser, understreker Sørvaag.
Før helga ble Zooom.no forsiktig lansert med en liten teaser fra Startsiden og ABC Nyheter. Det førte raskt til en engasjert følgerskare med både engasjerte og kunnskapsrike dyrevenner, og andre nysgjerrige som bare syns det er artig å se på. Seerne kan delta med spørsmål, ta skjermdumper og det er alltid noen som aktivt tipser redaksjonen når det skjer noe som er verdt å løfte spesielt fram.
Da kan desken i Oslo - med både videodesk og en dedikert Zooom-journalist i nyansette Krister Ottesen - gjøre opptak, lage klipp og deske små og store saker for å oppdatere de som ikke følger med hele tida.
I sum blir det noe som skaper stort engasjement.
- Jeg tror ikke vi har hatt noen tjeneste der vi har sett folk engasjere seg så aktivt. Nesten ute å markedsføre tjenesten, har den sprett seg raskt - også til utlandet, sier Tor Strand.
Derfor er en engelsk enkel oversettelse på vei. Norsk havørn kan ha potensiale langt utenfor vårt langstrakte land.
Kanskje særlig når det blir «action». I strømmen på Zooom.no ligger allerede både hegre-sex og slagsmål. ABC understreker at live-TV betyr uredigert TV, og livet i dyreriket kan være dramatisk:
- Det kan skje ting som virker provoserende. For eksempel kan du se at ungene blir servert byttedyr som er sprell levende. Eller kamper på liv og død mellom inntrengere og beskyttende foreldre, sier Trygve Sørvaag.
Jakter ikke kortsiktige penger
For den våkne leser går det raskt å merke at det er enn så lenge ingen reklame på sidene.
Ikke fordi ABC Startsiden er ute etter dette som en ren utgiftspost; men selskapet med en jevn driftsmargin på over 25 prosent jakter ikke de korte pengene.
Da er det viktigere å bygge en unik tjeneste som skiller seg ut og bygger varig trafikk.
- Her skal vi prøve å ha is i magen, og etter hvert får vi se om det er noen som er interessert i å være med på å finansiere dette. Kanskje på andre måter enn ren reklame, sier utviklingsredaktør Trygve Sørvaag.
Målet er også å dele med andre. Blant andre får Tidens Krav, som startet ballet på Smøla i fjor, også tilgang på feeden i år.
Nå jakter ABC både samarbeidspartner - og mer innhold for resten av året.
- Hvis noen har innhold, gode ideer til nye produksjoner, eller har lyst til å profilere seg, er det bare å ta kontakt. Målet er selvsagt at det skal gå rundt, men dette skal ikke være noe «overkommersielt». Det er primært en misjon om å drive med kunnskapsformidling.