I dag ble det kjent at Trygve Hegnar kjøper ABC Startsiden AS gjennom sitt selskap Periscopus AS.
Espen Udland har sittet som publisher i 17 år og har levert mange millioner i overskudd hvert år.
– Hegnar har kjøpt et selskap som er glad i å tjene penger, for den mentaliteten ligger i veggene her, sier han til Medier24.
På de 16 regnskapsårene fra 2000 til og med 2015 har ABC Startsiden AS omsatt for 1,5 milliarder kroner.
36,7 prosent resultatmargin
Det er imponerende nok for et heldigitalt medieselskap, men enda mer imponerende er resultatene:
Flere av årene har driftsmarginen vært på over 40 prosent, senest i 2011 på hele 44 prosent.
Og når vi slår sammen bunnlinja (resultat før skatt) gjennom disse årene, har selskapet et akkumulert resultat på hele 554 millioner kroner.
Det gir en samlet driftsmargin på 36,7 prosent - gjennom år med både dot com-krise, finanskrise og internasjonal konkurranse.
Slik har selskapet blitt lønnsomt for Telenor, og har gjennom disse årene betalt over 300 millioner kroner i utbytter og konsernbidrag. Selskapet varsler gode resultater for 2016 også, men noe ned fra året før.
Får en publistisk eier
Udland sier til Medier24 at han har hatt gode år i Telenor, men at han ser fram til å ha en eier som også tenker publisistisk:
– Vi ser veldig fram til å komme inn i et selskap som har medier som sin kjerne, for vi mener at vi kan tilføre den nye eieren en betydelig posisjon på det digitale - og kanskje også kompetanse på det digitale. Så ser vi fram til å jobbe med profesjonelle folk som har jobbet mange år i mediebransjen, sier han.
– Hvordan har det vært å sitte som en liten bigeskjeft i Telenor?
– Telenor har vært en langsiktig eier og gitt oss muligheter, men de er sånn sett mer opptatt av det finansielle og det økonomiske enn de er av selve innholdsproduksjonen og det publisistiske. I de nye ulvetidene vi er inne i, er det klokt at vi får en eier som har medier som sin kjerne og at vi får den både oppmerksomheten, innsikten og viljen til å lage nye produkter og tjenester i enda større grad enn det Telenor har hatt – av naturlige årsaker – mindre interesse av.
– Hvordan ser du på den transformasjonen?
– Vi har ingen avtale med Telenor som distribuerer oss eller gir oss innhold, så det å løsrive oss fra Telenor blir relativt uproblematisk for vårt selskap.
Trygve Hegnar kjøper Startsiden og ABC Nyheter. Vi snakker med publisher Espen Udland om hva det betyr for det 20 år gamle digitale mediehuset:
Posted by Medier24 on 14. mars 2017
Vet ikke helt hva framtiden bringer
– Hvordan tror du Hegnar blir som eier?
– Jeg skal innrømme at vi har fått liten tid til å diskutere hva Trygve Hegnar ønsker å gjøre med Startsiden, så det vet jeg lite om. Men han har vist betydelig interesse for selskapet, såpass at han har brukt penger på det, så jeg vil tro og forvente at han har tanker om hva han vil med selskaper fremover, men vi har ikke rukket å diskutere, så jeg vet for lite om framtiden.
– Hvordan ser dere på det å bli en digital motor i et papirtungt konsern?
– Vi er jo medier alle sammen. Selv har jeg vært i mediebransjen i 34 år og jobbet mye papir selv de første 15-16-17 årene.
– Det en god del av det tankearbeidet og grunnforståelsen som er direkte overfør fra papir til nett og omvendt. Akkurat det er jeg veldig avslappet på. Så er det noen ting som er annerledes, men det kan jo vi. Derfor kjøper han også, tenker jeg.
– Jeg forventer at han kommer til å bruke den kompetansen som vi sitter på til glede og nytte for begge parter, sier Udland.
Har ingen planer om å gi seg
Espen Udland har vært en del av ABC Startsiden i 17 år. 56-åringen har ingen planer om å gi seg.
– Jeg synes ikke selv at jeg er ferdig ennå, for jeg har mye energi og har lyst til å være med på den digitale reisen - som så vidt har begynt.
Selskapet har måttet tilpasse seg i betydelig grad de siste årene - som alle andre som har planer om å holde skuta gående.
Nå får ABC Startsiden 60 prosent av annonseinntektene på programmatiske bannerannonser. Udland føler også at de har knekt koden på innholdsmarkedsføring, men at de henger - som alle andre - igjen på videoannonser:
– Vi ser at vi har alt for lave inntekter på video og det er en utfordring, som vi jobber mye med.
– Vil vi se noe i porteføljen deres med tanke på at videopengene ikke er her helt ennå?
– Vi har SeDenne, Zooom og nyhetsvideo i ABC Nyheter. Mye av dette er videobasert og vi har satt klare krav til disse produktene og i løpet av året må de vise såkalte sorte tall, sier Udland.